Kiírták a nemzetközi építészeti tervpályázatot a Nyugati pályaudvar és a Nyugati tér megújítására - közölte a Facebookon az ugyanebben a tárgyban tartott sajtótájékoztatót követően Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
A Fürjes Balázs Budapest ás agglomerációja fejlesztéséért felelős államtitkár, valamint Homolya Róbert MÁV-elnök társaságában megtartott eseményen elhangzott, a XXI. századi Nyugati pályaudvar kulcsfontosságú lesz a főváros közlekedési jövőjének, hisz
- főpályaudvar lesz (számos elővárosi vasútvonal mellett a repteret is ez szolgálhatja ki)
- ide fut majd be a Kelenföldről induló vasúti alagút
- itt halad majd át az "ötös metró" a szentendrei és a csepeli-ráckevei HÉV-ek összekötésével.
Mint Vitézy Dávid írta, számításaik szerint hétköznaponként mintegy 600 vonat halad majd át a föld alatti alagúton, a felszíni pályaudvari részre körülbelül 200 vonat érkezik, és 200 indul onnan.
"Egy átmenő vonat egy mai érkező és induló vonatnak felel meg, vagyis ez a szolgáltatás olyan lesz, mintha ma 1600 vonal indulna és érkezne! Ez persze lehetetlen lenne, ezért is van szükség az alagútra, hiszen most a napi 546 vonat is teltházat jelent itt" - ecsetelte Vitézy Dávid, aki szerint háromszorosára nőhet majd az új felállásban a Nyugati napi vasúti utasszáma, akár 160 ezerre is.
Két városmajornyi terület
A tér és környéke átalakításáról már Fürjes Balázs beszélt, aki elmondta, a mai parkoló helyén egy zöldebb közösségi tér kap helyet.
Itt lesz megállója a pesti fonódó villamosnak is,
vagyis a délről a Deák Ferenc térre, északról a Lehet térre érkező pályák összekötésével nyert új villamostengelynek.
Ennek konkrét megvalósítására és az "ötletelésre" várják most a pályamunkákat.
A pályaudvar másik, keleti oldalán még nagyobb szabású átalakításokra kerülhet sor a Podmaniczky utca mentén részben a felszabaduló vasútüzemi területek helyén; egy zöldfolyosót képzelnek ide a belvárostól a Városligetig, sőt
a Rákosrendező barnamezős területeiig, ahol ingatlanfejlesztés és jelentős parkosítás a terv.
Ugyancsak választ kell adnia a tervpályázatnak a Ferdinánd híd jövőjére is.
A tervpályázat kétfordulós, első körben jelentkezni kell, közlekedési csomópontok tervezésében jártas irodáknak.
A második fordulóba 12 iroda jut majd be, a zsűri anonim módon értékeli a munkájukat.
A zsűribe meghívták Budapest főépítészét, az V., VI. és a XIII. kerület képviselőit, neves építészeket, külföldi szakértőket a Network Rail és a Správa železnic részéről.
A pályázóknak jövő március 1-ig kell befejezniük a munkájukat, március végén fognak eredményt hirdetni.