Nyitókép: Pixabay

Újabb részletek az e-rollerekről szóló KRESZ-módosítási javaslatból

Infostart
2021. szeptember 11. 12:37
Egyelőre az e-roller nem szerepel a KRESZ-ben, és a hétköznapi életben sem egyértelmű, minek is számít a jármű. Ez azért is égető kérdés, mert a rendőrök olykor bírságolnak.

Ahogyan azt az InfoRádióban Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelő kormánybiztos elmondta, a komplex KRESZ-módosítási csomag részeként elkészült az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozási javaslat, amelynek nyomán végre eldőlhet, kerékpár vagy segédmotoros kerékpár legyen-e az e-roller. Arról is beszélt, hogy milyen teljesítményhatár alapján sorolnák kategóriákba az e-rollereket. Mindez két héten belül bekövetkezhet.

Ez azért fontos, mert ha a segédmotoros kerékpár

  • nem közlekedhet kerékpárúton,
  • vezetéséhez jogosítvány kell,
  • bukósisakot kell rajta viselni,
  • indexszel, féklámpával kell felszerelni.

Márpedig a rolleresek döntő többsége nem így használja a járművét.

A kormánybiztos most a Telexnek elmondta, már minisztériumközi egyeztetési fázisban van a KRESZ-módosító csomag. A portálnak Kunhalmi Zoltán közlekedési szakértő, a KRESZ-módosítási javaslat egyik kidolgozója azt mondta, a javaslatban három definíciója van az e-rollernek.

1. Motoros roller az, ami legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt állva szállítani képes, legfeljebb 4 kW teljesítményű motorral meghajtott jármű.

1/a .A fentin belül kis teljesítményű motoros roller az a motoros roller, amit legfeljebb 350 W teljesítményű motor hajt és sík úton önerejéből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes

1/b. Nagy teljesítményű motoros roller minden olyan motoros roller, ami nem kis teljesítményű motoros roller.

A kismotor-kerékpár dilemmát a javaslat úgy oldaná meg, hogy a kis teljesítményű motoros rollerre a kerékpáros közlekedés szabályai vonatkoznának, bizonyos eltérésekkel. Ilyen eltérés például, hogy rolleren utast szállítani nem lehetne, és az alkalmazható legnagyobb sebessége egységesen 25 km/óra lenne. A nagy teljesítményű motoros roller a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat örökölné, de ezen sem lehetne utast szállítani, és ennek vezetése a 16. életév betöltéséhez kötött.