Nyitókép: Pixabay

Az iskolák szigorúbb ellenőrzését tették lehetővé

Infostart
2021. szeptember 4. 14:01
Egyebek mellett akkor kerülhet sor rá, ha az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során rosszul szerepelnek, vagy ha az országos kompetenciamérésekben egy intézmény az átlagnál gyengébb eredményt ért el.

Egy új, átfogóbb eljárás keretében is ellenőrizhetik a pedagógusokat, az intézményvezetőket és az iskolákat a jövőben – írta a Népszava egy, a Magyar Közlönyben kedden megjelent rendeletmódosítás alapján.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kidolgozott módosítás az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés fajtáit egy új ponttal egészítette ki, ami a “komplex ellenőrzés” nevet kapta. A jogszabály a megjelentést követő napon, szeptember elsején már hatályba is lépett.

  • Ilyen "komplex" eljárásokra akkor kerülhet sor, ha
  • az iskola vagy az intézményvezető az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés során legalább három területen hatvan százalék alatti, vagy egy területen harminc százalék alatti eredményt ért el.
  • az országos kompetenciamérésekben egy intézmény az átlagnál gyengébb eredményt ért el.
  • a tanulói lemorzsolódási adatok meghaladják a megyei vagy országos átlagértéket.
  • egy iskola nem töltötte fel a korábbi ellenőrzések után készített fejlesztési, intézkedési terveket az Oktatási Hivatal rendszerébe.

A komplex ellenőrzéseket egy, a hivatal által kijelölt szakértői bizottság végzi majd, de külső szakértőket is bevonhatnak. Az ellenőrzést követően az érintett iskolák vezetőinek intézkedési tervet kell készíteniük, amelynek végrehajtását utóvizsgálatok keretében ellenőrzik. Abban az esetben, ha nem egy egész iskolát, hanem egy-egy pedagógust vonnak ellenőrzés alá, számukra az intézményvezető a vizsgálat megállapításainak megfelelő, kötelező továbbképzést írhat elő.

Az intézkedéssel kapcsolatban a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke megjegyezte: az intézmények olyan munkát végeznek, amilyet tudnak, amilyet a körülmények megengednek számukra. Márpedig a szakmai, irányítási és gazdasági autonómia nagyon erősen korlátozott, azaz az intézmények, a pedagógusok „gúzsba kötve táncolnak” – fogalmazott a lapnak Totyik Tamás.