A Balatonon 50-55 ezer alkalmi vitorlázó van jelenleg, aki egyszer-egyszer vízre szál, ugyanakkor rendszeresen 20-25 ezer fő hajózik, ezt mutatják a hajóadatok – idézi a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkárának előadását a balaton.hu. Holczhauser András elmondta: a versenyvitorlázók 3900-an voltak 2020-ban, profi vitorlázót 200-250 főt tartanak nyilván.
A sportot űzők nagy része férfi, 35-55 év között vannak a legtöbben, de vannak 80-90 éves versenyzőik is.
A felmérések szerint a versenyzők között saját hajóval a társaság mintegy 60%-a rendelkezik. Szomorúnak nevezte, hogy egyre kevesebben vitorláznak Jollékkal.
A túraszokásoknál nincs meglepetés – a sportolók mintegy 80%-a szokott túrázni, itt is kimutatható a keleti-medence telítettsége.
Egyre kevesebben vannak, akik hosszabb útra indulnak, legtöbbjük 1-3 napot tölt vízen.
A főtitkár szerint az a legnagyobb gátja a túrázásnak, hogy igen csekély a vendéghelyek száma a balatoni kikötőkben.
A 77 kilométer hosszú tónak csupán három méter az átlagos vízmélysége – emelte ki a főtitkár. Holczhauser András összehasonlításképpen megemlítette: míg a Balaton Balaton 1,9 km3 vízkészlettel rendelkezik, addig ez a szám a Genfi-tó esetében 89 km3, a Garda-tó esetében 50,3 km3, a Bodeni-tó esetében pedig 48 km3.
Mindenki vigyázzon a Balatonra!
Nagyon fontos szerinte, hogy a Balaton életére figyelemmel legyünk és vigyázzon a tóra mindenki, aki használja. A Balaton hajózásbiztonság szempontjából könnyen vitorlázható, ugyanis sekély, gyorsan melegedő, homokos mederfenékkel rendelkező tó. Fontosnak nevezte, hogy legyen egy átfogó Balaton stratégia, melynek keretében egyebek mellett szabályozni lehessen, hogy milyen sebességgel lehet közlekedni, mi legyen a helyzet a motorhasználattal.
104 kikötő van jelenleg a Balaton körül ezek közül 55 kikötő alkalmas vitorlások fogadására. Emellett 22 közforgalmi kikötő található a tó körül. Érdekes adat, hogy mintegy 10.000 csónak és 8.000 tőkesúlyos vitorlás található a magyar tengeren. Holczhauser András szerint, míg számos külföldi vitorlásdesztinációban a kisebb jollékkal való vitorlázás egyre népszerűbb, addig a Balatonhoz egyre nagyobb, tőkesúlyos hajók érkeznek, sok esetben a tengerekről. Ezeknek meg kell oldani a kikötői elhelyezését, ami sok esetben komoly kihívást jelent. A Tó terhelhetősége EU-s normák szerint 4 hajó/hektár, jelenleg 0,4-0,5 hektárnál járunk.
A főtitkár szerint vannak kihasználatlan területek, első sorban a nyugati-medencében.