Az NMHH tavalyi kutatása szerint a 15 évesnél idősebb magyar internetezők 53 százaléka - saját bevallása szerint - találkozott már álhírekkel, leggyakrabban a közösségi médiában. Az álhírek ellen a leghatásosabb ellenszert a hírfogyasztók óvatossága és hírellenőrző képességei jelentik, ezt segíti a kampány is - írták.
Az elsősorban közösségi felületeken zajló kampány rövid, 15 másodperces videókban sietősen olvasott, félreértett hírek példáival érzékelteti,
miért érdemes lassítani, és feltenni néhány önellenőrző kérdést a hírek megosztása előtt.
A hatóság oldalán található infografika pedig azokat a pontokat magyarázza el, amelyeket hasznos ellenőrizni egy hír olvasásakor, de megosztása előtt mindenképp. Ilyenek például: az oldal neve, a poszt szövege, a kép forrása, a szerző vagy maga a hatásvadász cím is.
Az aloldal az álhírkérdés alapvető tudnivalóiról három további infografikát és például az áldokumentumfilmekről vagy az úgynevezett clickbait-jelenségről cikkeket is ajánl, amelyeket a hatóság Bűvösvölgy nevű médiaértés-oktató központjainak munkatársai készítettek.
A megtévesztő online hírforrások ellenőrzésére vagy szankcionálására nem terjed ki az NMHH hatásköre. A hatóság internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálatához, az Internet Hotline-hoz érkező, rémhírterjesztés gyanúját keltő álhírekről szóló bejelentéseket a szolgálat a rendőrséghez továbbítja - olvasható a közleményben.