Az önkormányzati választásokat megelőzően a Greenpeace Magyarország valamennyi főpolgármester-jelöltnek levelet intézett, arról érdeklődve, hogy megválasztásuk esetén milyen lépéseket kívánnak tenni a klímaváltozás ellni harcban, illetve Budapest jó levegőjéért. Az érintettek megfogalmazták ígéreteiket, így ennek természetes folyománya lett, hogy a megválasztott Karácsony Gergelyt a szervezet megkereste, és konkrét terveket, valamit javaslatokat is letettek az asztalára – ismertette Simon Gergely vegyianyag szakértő az InfoRádiónak.
Az egyik nagy csomag a légszennyezés területe – folytatta a szervezet munkatársa, ami egyrészt köszönhető a helytelen fűtési módoknak, így jelentős épületfelújítási programot látnak szükségesnek. Ugyanakkor fontosnak tartják, hogy az új épületek csak akkor kapjanak építési engedélyt, ha a legmagasabb környezet- és klímavédelmi besorolásoknak megfelelnek, illetve nem utolsó sorban az illegális égetések megszüntetését.
Mindezek mellett a szennyező járművek korlátozását is égetően látják a jó levegő érdekében, ezért azt kérték a városvezetéstől, hogy minél hamarabb próbálják meg lecserélni a régebbi BKV-buszokat, és fokozatosan tiltsák ki Budapestről az egyéb szennyező, Euro1-es, 2-es és 3-as dízeljárműveket, ahogyan az egész Európában is történik, Bukaresttől Moszkván keresztül a német, belga és spanyol nagyvárosokig, fogalmazott Simon Gergely.
A Greenpeace azt is javasolta, hogy csak olyan rendezvények kapjanak engedélyt ezentúl a fővárosban, amelyek például nem használnak egyszer használatos poharakat, tányérokat. Emellett úgy vélik, hogy adminisztratív módszerekkel, adókkal és ösztönzőkkel a többutas csomagolásnak és a visszaváltható rendszereknek előnyt kellene biztosítani. De arra is felhívták Karácsony Gergely figyelmét, hogy mielőbb szükséges Budapest szennyezett területeinek a megtisztítása, mint a Cséry-telep, vagy az Óbudai Gázgyár.
Simon Gergely az InfoRádiónak nyilatkozva arra is kitért, nem tartják szerencsésnek, hogy a Duna partjai, miközben mennyire értékes terület, egy városi autópályaként funkcionálnak, ezért a Greenpeace szerint legkésőbb 2030-ra a rakpartok helyét közparknak kellene átvennie, hiszen döntő fontosságú a zöld területek arányának növelése, valamint a zöldmezős beruházások befejezése a fővárosban.
A több azonnali intézkedés mellett, mint a már említett legszennyezőbb járművek kitiltása, vagy épp egy klímairoda felállítása, úgy gondolják, hogy a fővárosnak 2030-ra kellene egy zöld, fenntartható, klímabarát várossá átalakulnia. Simon Gergely szerint a főváros egyébként nyitott volt a terveikre a szerdai találkozón során, amelyen Karácsony Gergely főpolgármester mellett Dorosz Dávid klímáért felelős alpolgármester is részt vett. A felek egy hónapon belül ismét asztalhoz ülnek, és áttekintik, hogy Budapest esetleg miben tud konkrét kötelezettségvállalást tenni, tette hozzá a vegyianyag szakértő.