A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) több mint 360 jegy- és bérletértékesítő automatájából negyvenhatot rongáltak meg idén az első hét hónapban – közölte a Magyar Nemzettel a társaság kommunikációs osztálya. A legjellemzőbb sérülések
- a kijelzőtörés,
- a bankkártyaterminál, illetve
- a kameraplexi rongálásai voltak,
és összességében 13,7 millió forint kár keletkezett.
Az idén hatszor olyan súlyos rongálás történt, amely miatt az automatákat le kellett szerelni és el kellett szállítani, mert a helyszíni javításukra nem volt mód – írta a BKK.
A rongálás egyik formája, hogy anyagi haszonszerzés miatt eltömítik a bankjegyvisszaadó nyílást, ezek a kísérletek 2014 nyarán kezdtek elterjedni. A közlekedési cég ezek visszaszorítása érdekében először az automaták működését módosította úgy, hogy 60 másodperc után az el nem vett bankjegyeket visszahúzza az automata. 2017 márciusában pedig a szoftvert ismét módosították, hogy a figyelmetlen ügyfelek ne felejtsék ott a visszajárót, így hangjelzés kíséri a bankjegy visszaadásának folyamatát, s a fejlesztések után ez a fajta manipulációs tevékenység megszűnt.
Az érmekivezető nyílások eltömítése miatt 2016 nyarán a frekventált helyszínekre a BKK biztonsági őröket állított, átmeneti megoldásként. 2017 májusában aztán a teljes hálózatra elkészült egy egyedi hardveres fejlesztés is, amely
az érmekivezető csatornákat több szenzorral látja el,
s tömítés esetén 10 másodpercen belül letiltja a készpénzfizetési funkciót, megakadályozva ezzel a pénzhez jutást és a további ügyfelek megkárosítását – közölte a cég.
2017 decemberében a BKK megállapodást kötött a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósággal, ez alapján az igazgatóság 17 kamerával megfigyelt aluljáróban 64 jegykiadó automata távoli felügyeletét látja el, visszaélés esetén pedig azonnali helyszíni járőri intézkedést kezdeményeznek. A rendszerszintű visszaélések miatt a BKK több feljelentést tett. Az automatákkal kapcsolatos törvénysértés miatt született már elzárást elrendelő ítélet.