Nyitókép: Cseke Csilla

Hableány-katasztrófa: kiszivárgott a Viking Sigyn kapitányának vallomása

Infostart
2019. augusztus 27. 11:48
Az ukrán kapitány nem tud elszámolni öt és fél perccel, amikor tudomást sem vett a Hableány közelségéről.

Kiszivárgott a május 29-i dunai hajóbalesetben részes szállodahajó, a Viking Sigyn ukrán kapitányának a vallomása. A Ripost által egy szakértői véleményből idézett vallomásrészlet szerint Jurij C. azt mondta, "a balesetben érintett hajót egy darabig láttam. Jobb oldalról előzött minket (…) A kis hajó 5-6 méterre volt tőlünk. Ez nagyon közeli távolság. A kishajót a fentiek után nem figyeltem, ekkor láttam utoljára a hajót.

Ezt követően nem figyeltem, mert a hidat figyeltem, hogy rendben átmenjünk alatta.”

A kapitány tehát nem észlelte a sétahajót, amelyet a Margit híd nyílásában a hajójával letarolt, a balesetben 28 ember halt meg, egy holttestet még mindig keres a rendőrség.

A Margit híd a nehezen hajózható hidak közé tartozik, két hajó csak szűkösen fér át egyszerre a pillér alatt. A kapitány, noha korábban látta a Hableányt, és a műszerek is jelezték a közelségét, csak a manőverre figyelt, és észre sem vette az ütközést. A hatalmas szállodahajó pillanatok alatt maga alá gyűrte a városnéző járművet, amely másodpercek alatt elsüllyedt, és csak majdnem kéthetes megfeszített munkával tudták a felszínre hozni.

A lap által megkérdezett hajózási szakértők szerint nem mondott igazat az ukrán kapitány. A szakértői jelentés szerint ugyanis a Hableány az elmondottnál korábban, még a Parlamentnél előzte meg a Vikinget, ráadásul nem a jobb, hanem a bal oldalról. Mire a Margit hídhoz értek, a szállodahajó már gyorsított, a Hableány pedig lassított, az ukrán kormányos azonban nem értesítette előzési szándékáról a Hableány kapitányát.

A szakértői jelentés szerint nem világos,

miért nem érzékelte a Viking az utolérés három perce alatt a Hableányt, majd később abban a két és fél percben sem, ameddig egymás mellett haladtak és érintkeztek.

Tovább súlyosbítja Jurij C. mulasztását, hogy hiába kezdték meg a matrózok a vízbe kerültek mentését, ő sem a NAVINFO-nak, sem a többi hajónak nem jelezte a vészhelyzetet. Nem a Sigyn kormányosa volt az egyetlen, aki hibázott a balesetnél: a mögöttük haladó testvérhajó, a Viking Idun vezetője is hibát követett el, ugyanis az „ember a vízben” riasztás után ki kellett volna húzódnia és szintén riadót fújnia, ám ezt elmulasztotta.

A Hableány-katasztrófáról minden cikkünk itt olvasható.