A közlekedési büntetőpontok rendszere 2001 óta működik, 2013-ban szigorították.
A Sonline rákérdezett a pontosztás tapasztalataira: a megkérdezett közlekedési szakértő szerint akkor lenne igazi visszatartó erő a pontrendszer, ha nyilvánosságra hoznák az adatokat.
A közlekedési pontrendszer úgy működik, ha a járművezető pontjainak száma eléri vagy meghaladja a 18-at, nyolc napon belül visszavonják a jogosítványát.
Ha az autós már 13 pontot begyűjtött, értesítést kap - írja a Sonline. A levélben figyelmeztetik a következményekre, de egyben tájékoztatják az önkéntes utánképzés lehetőségéről is, amellyel csökkentheti a pontjai számát.
A kiosztott pontszámokat a megyék rendőrségeiről a Belügyminisztériumba küldik. Ott már "ömlesztve" kezelik az adatokat, nem megyénként. Ennek egyik oka az autósok esetleges lakcímváltozása.
A szabálytalankodó autóvezető az utakon egy adott pillanatban nem gondol arra, hogy hány büntetőpontot kaphat – értékelte a rendszert egy igazságügyi közlekedési szakértő. A rendőrség az ellenőrzésen és a büntetésen túl szeretné óvatosságra inteni a sofőröket, de a szakértő szerint a pontrendszer nem elég visszatartó erő, ha nem hozzák nyilvánosságra az adatokat.
Pont, pont, vesszőcske...
Tizenegy pontot kap az autós a segítségnyújtás elmulasztásáért, cserbenhagyásért, közúti veszélyeztetésért, illetve ha ittasan vagy kábítószer hatása alatt vezet.
Közúti baleset okozása után kilenc pontot írnak a nyilvántartásba. Hat ponttal gyarapodhat, aki eltiltás tartama alatt vezet vagy megsérti az elsőbbségadás és előzés szabályait. Hat pontot ér, ha az autópályán vagy a leállósávon, illetve vasúti átjáróban a megállás, megfordulás, hátramenet szabályait szegi meg.
Négy és nyolc közötti pont szerezhető a gyorshajtással, illetve
nyolc pont az áthajtás a piroson.
Három pontra számíthat, aki gyermek utasát nem ülteti a biztonsági ülésbe, vagy menet közben kézben tartva mobiltelefonál. Hat pont, ha valaki figyelmen kívül hagyja a rendőr jelzését.