A miniszter kiemelte, hogy a friss magyar hal egész évben rendelkezésre áll, azonban a lakosság halfogyasztása a legtöbbet fogyasztó országokhoz képest alacsony: tizedannyi hal fogy egy évben, az európai fogyasztás csak mintegy harmada. A szaktárca az ágazati szereplőkkel mindent megtesz a fogyasztás ösztönzése érdekében – tette hozzá.
Nagy István közölte, hogy az év elején 27-ről 5 százalékra csökkentették az étkezési hal áfáját. A miniszter szerint fontos lenne, hogy ne csak az ünnepekkor fogyasszanak a lakosok halat. Ahhoz, hogy a kultúrába beépüljön, el kellene érni, hogy
minden péntek a halfogyasztás napja legyen.
Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elnöke elmondta, hogy a karácsonyi időszakban a ponty mellett egyre népszerűbb a szürke és az afrikai harcsa. Egyre nagyobb a kereslet a feldolgozott termékek iránt, ennek ellenére a MA-HAL több mint 40 településen, 70 értékesítési ponton szervez idén közvetlen termelői élőhal-értékesítést a fogyasztók kedvező árú kiszolgálásának érdekében. Az értékesítési pontok a szervezet honlapján érhetők el – fűzte hozzá.
Beindult az árverseny is
Az elnök rámutatott, hogy ugyan a termelési költségek növekedésével a haltermékek nettó ára 5-7 százalékkal emelkedett, de ebből a fogyasztók nem érzékelnek semmit, mert az általános forgalmi adó (áfa) csökkentés miatt a tavalyihoz hasonló áron, vagy olcsóbban juthatnak a haltermékekhez. Elsősorban a hipermarketek folytatnak árversenyt, a pontyot jelenleg ezer forint alatti beszerzési áron is el lehet érni.
Sokat adnak el külföldön
A haltermékeket drágítja a feldolgozás, a pontyszelet jelenleg 2200-2500 forint körül mozog. Közölte, hogy Magyarországon mintegy 26 ezer hektáron tenyésztenek halat, amelyek a külpiacokon is népszerűek, jelentős mennyiséget, mintegy 30 millió eurónyi édesvízi halat értékesítenek a környező országokban év közben. A fő vevők közé tartozik Románia, Ausztria, Lengyelország és Németország.
A termelők örömmel vennék, ha csökkenne az export, és minél több halat tudnának a belföldi piacon elhelyezni. Németh István kiemelte, hogy Magyarország az afrikaiharcsa-termelést tekintve vezetőnek számít Európában, emellett az országban termelik a harmadik legtöbb pontyot Európában, Lengyelország és Csehország után.
Kevés az évi hét kilós fogyasztás
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezetője emlékeztetett, hogy a 2023-ig, hét éven át tartó kampány indult a halfogyasztás népszerűsítése érdekében. A többi európai országhoz képest rendkívül szerény a magyar halfogyasztás, egy főre számítva alig hét kilogramm, amely jellemzően az adventi és karácsonyi időszakhoz köthető. A Kapj rá! kóstoltató roadshow 34 helyszínen népszerűsítette a halfogyasztást, idén a kampánnyal 1,5 millió embert értek el – tette hozzá.