Ha rajtuk múlik, a briteknél befellegzik az ingyen autóutaknak és -pályáknak. A kampányszervezet, amelyet érdekes módon az egyik legnagyobb autóklub, a RAC is támogat, ugyanis fizetőssé akar tenni minden megtett mérföldet.
Chancellor urged to impose pay-per-mile scheme on UK drivershttps://t.co/beR3U0Xq1c
— Englishabc? (@Englishabc) September 3, 2024
No public support from rural areas with no public transport options. Horrible idea! #OctBudget #tax #cars
Ez az ötlet lassan, de kezd beszivárogni a brit autósok életébe. Hiába hajtogatta Sadiq Khan londoni főpolgármester például, hogy nem teszi fizetőssé az utakat (miközben van dugó- és emissziós díj). Egy épülő Temze-alagút az érvelése szerint másképp nem kivitelezhető, csak ha fizetőssé teszik. Viszont egy több, mint ötven éve üzemelő, a Greenwich-et az északi Temze-parttal összekötő hasonló alagút sem lesz ingyenes többé.
Silvertown tunnel consultation closes tonight: @SadiqKhan says he remains committed to the principle of using tolls to pay for the new Thames crossing https://t.co/FINSpXLICg
— Ross Lydall (@RossLydall) September 3, 2024
Nagy-Britanniában október végén adják ki az úgynevezett őszi költségvetési nyilatkozatot, és előtte beindult az aktivizmus, hogy mire szánjanak pénzeket a büdzsében. A Campaign for Better Transport szerint az a tény, hogy a következő tíz évben megnő az elektromos autók száma, ötmilliárd font üzemanyagadótól fosztja meg az állami költségvetést (épp ekkora összeget költenek minden évben az autópályákra és a főutakra).
Az érvelésből kimarad az a tény, hogy az elektromos átállást az előző, konzervatív kormány kezdte forszírozni és a mostani, munkáspárti kabinet még lelkesebb az ügyben. Az autókereskedőknek például meghatározták, hogy az eladott autók közül legyen elektromos
- 2024-ben 22 százalék
- 2030-ra 80 százalék
- 2035-re pedig 100 százalék.
Ezzel Nagy-Britannia lenne a „jó tanuló” a G7-es csoportban, a leggyorsabb gépkocsi-dekarbonizációval.
While the UK rolled back its target of phasing out new petrol and diesel cars from 2030 to 2035, its ZEV mandate remains.
— Hannah Ritchie (@_HannahRitchie) October 11, 2023
This requires automakers to have EVs make up an increasing share of sales.
The first target is 22% of new cars in 2024.
Here is how companies are doing ? pic.twitter.com/5NRn88XrrG
Elemzések szerint, mivel visszaesett az elektromos autók iránti kereslet, a dílerek csak úgy tudják elkerülni a büntetést, ha „adagolják” a benzines és dízeles autók eladását.
Fizessen mindenki, de különösen a benzinfalók
Mint a Telegraph című lap megírta, a kampányszervezet először azt kérte egy levélben a pénzügyminisztertől, hogy az elektromos autók is „vegyék ki részüket a közteherviselésből” és fizessenek utánuk útdíjat, mivel nem folyik be tőlük üzemanyagadó.
Az ajánlás – amelyet látszólag az ötmilliárd fontos költségvetési lyuk körüli aggodalom szült – azonban kiterjedt az összes autóra és magában foglalja azt is, hogy a magasabb emissziójú „benzinfalók” fizessék a legtöbbet. (Ami valójában azt is jelenti, hogy az öregebb kocsik, gyakran kevésbé jómódú tulajdonosait sarcolják meg a leginkább).
Az útdíjak bevezetését a PwC tanácsadó cég is támogatja, mert tanulmánya szerint a brit költségvetés még több pénzt, kilencmilliárd fontot veszít 2030-ig, amikor becslése szerint minden negyedik, brit utakon futó kocsi elektromos lesz.
Maga a brit pénzügyminisztérium egyelőre nem válaszolt az ötletre.