Nyitókép: Jae Young Ju/Getty Images

Támadás az elektromos autók ellen: minden autós fizessen

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2024. szeptember 7. 19:36
A megtett kilométerek után fizessenek az autósok – ezt akarja a brit kormánytól egy közlekedési témákra szakosodott civilszervezet az úgynevezett „nettó zéró” klímacéllal összefüggésben. A Campaign for Better Transport (Kampány a jobb közlekedésért) nevű, 50 éve működő lobbicsoport először csak az elektromos kocsikat említette, de gyorsan módosította ajánlását.

Ha rajtuk múlik, a briteknél befellegzik az ingyen autóutaknak és -pályáknak. A kampányszervezet, amelyet érdekes módon az egyik legnagyobb autóklub, a RAC is támogat, ugyanis fizetőssé akar tenni minden megtett mérföldet.

Ez az ötlet lassan, de kezd beszivárogni a brit autósok életébe. Hiába hajtogatta Sadiq Khan londoni főpolgármester például, hogy nem teszi fizetőssé az utakat (miközben van dugó- és emissziós díj). Egy épülő Temze-alagút az érvelése szerint másképp nem kivitelezhető, csak ha fizetőssé teszik. Viszont egy több, mint ötven éve üzemelő, a Greenwich-et az északi Temze-parttal összekötő hasonló alagút sem lesz ingyenes többé.

Nagy-Britanniában október végén adják ki az úgynevezett őszi költségvetési nyilatkozatot, és előtte beindult az aktivizmus, hogy mire szánjanak pénzeket a büdzsében. A Campaign for Better Transport szerint az a tény, hogy a következő tíz évben megnő az elektromos autók száma, ötmilliárd font üzemanyagadótól fosztja meg az állami költségvetést (épp ekkora összeget költenek minden évben az autópályákra és a főutakra).

Az érvelésből kimarad az a tény, hogy az elektromos átállást az előző, konzervatív kormány kezdte forszírozni és a mostani, munkáspárti kabinet még lelkesebb az ügyben. Az autókereskedőknek például meghatározták, hogy az eladott autók közül legyen elektromos

  • 2024-ben 22 százalék
  • 2030-ra 80 százalék
  • 2035-re pedig 100 százalék.

Ezzel Nagy-Britannia lenne a „jó tanuló” a G7-es csoportban, a leggyorsabb gépkocsi-dekarbonizációval.

Elemzések szerint, mivel visszaesett az elektromos autók iránti kereslet, a dílerek csak úgy tudják elkerülni a büntetést, ha „adagolják” a benzines és dízeles autók eladását.

Fizessen mindenki, de különösen a benzinfalók

Mint a Telegraph című lap megírta, a kampányszervezet először azt kérte egy levélben a pénzügyminisztertől, hogy az elektromos autók is „vegyék ki részüket a közteherviselésből” és fizessenek utánuk útdíjat, mivel nem folyik be tőlük üzemanyagadó.

Az ajánlás – amelyet látszólag az ötmilliárd fontos költségvetési lyuk körüli aggodalom szült – azonban kiterjedt az összes autóra és magában foglalja azt is, hogy a magasabb emissziójú „benzinfalók” fizessék a legtöbbet. (Ami valójában azt is jelenti, hogy az öregebb kocsik, gyakran kevésbé jómódú tulajdonosait sarcolják meg a leginkább).

Az útdíjak bevezetését a PwC tanácsadó cég is támogatja, mert tanulmánya szerint a brit költségvetés még több pénzt, kilencmilliárd fontot veszít 2030-ig, amikor becslése szerint minden negyedik, brit utakon futó kocsi elektromos lesz.

Maga a brit pénzügyminisztérium egyelőre nem válaszolt az ötletre.