Nyitókép: Nemes János

Nem igazán járnak iskolába a menekült gyerekek Szlovákiában

Infostart / InfoRádió - Kiss Balázs (Pozsony)
2022. augusztus 4. 07:09
Az ukrajnai háború kitörése után csak kevés ukrán gyermek élt azzal a lehetőséggel, hogy szlovák iskolában tanuljon. A Szlovák Állami Tanfelügyelet felmérése szerint a szlovákiai iskolák gyorsan és segítőkészen reagálnak a jelenlegi helyzetre. Van azonban, aki ezzel nem ért egyet. Az Oktatási Elemzőközpont a problémát a tanárok elégtelen támogatásában látja.

A Szlovák Állami Tanfelügyelet felmérése kimutatta, hogy bár az iskolákban megvoltak a feltételek az Ukrajnából a háború elől menekülő gyerekek iskolai beiratkozásához, az iskoláskorúak több mint fele nem iratkozott be. A 23 ezer tanköteles korú gyermekből csak 11 ezren iratkoztak be valamelyik szlovák iskolába.

Michal Rehuš, az Oktatási Elemzőközpont munkatársa ezt részben azzal magyarázza, hogy az ukrán diákokra nem vonatkozik a tankötelezettség.

„Ez ellentétes az eddigi gyakorlattal. A minisztériumnak a háború előtt is voltak iránymutatásai, miszerint a külföldiek gyermekei tankötelesek. Aztán hirtelen, ahogy jött a háború, ez már nem volt érvényes” – magyarázta Michal Rehuš.

Problémát jelent a szlovák óvodák kapacitáshiánya is, és nincs megfelelően kidolgozva a gyermekelhelyezési stratégia sem.

„El lehetne gondolkodni előkészítő évfolyamok, csoportok vagy osztályok létrehozásán, hogy ezek a gyerekek megtanuljanak először szlovákul” – mondta az Oktatási Elemzőközpont munkatársa, aki attól tart, a jelenlegi helyzetet figyelembe véve fennáll annak a veszélye, hogy az Ukrajnából származó gyermekek nem tudnak sikeresen beilleszkedni a szlovák oktatási rendszerbe és következésképpen a társadalomba. A későbbiekben nehézségekbe ütközhetnek a munkapiacon való elhelyezkedésben, és a szlovák nyelvtudásuk hiánya korlátozhatja lehetőségeiket a Szlovákiában élőkkel való kapcsolatteremtésben.

Az Oktatási Elemzőközpont arra is felhívta a figyelmet, hogy a szlovák oktatásügy nincs felkészülve a külföldiek oktatására. Az OECD 2018-as Talis tanulmányának adatai azt mutatják, hogy a szlovákiai tanárok az OECD átlagához képest szinte minden mutató tekintetében elmaradnak a multikulturális és többnyelvű környezetben történő oktatásban. A központ szerint a szlovákiai iskoláknak rendszerszintű támogatásra lenne szükségük a szaktárca, az önkormányzatok és az alapítók részéről az Ukrajnából érkező gyermekek integrálásakor.

Egy másik oktatásügyi szervezet, a Nemzeti Oktatási és Ifjúsági Intézet online konferenciákat, ún. webináriumokat szervez a szlovák és ukrán iskolákban oktatott egyes tantárgyak összehasonlítása céljából. Svetlana Síthová, a szlovák oktatásügyi tárca államtitkára elmondta, rendszeres a kapcsolattartás az ukrán oktatásügyi minisztériummal, hogy az információkat megosszák egymással, valamint az egész helyzetet felügyelő nemzetközi intézményekkel. Az államtitkár közölte, hogy a minisztérium rendszeresen tájékoztatni fogja az őket érintő támogatásokról azokat az ukrán a tanulókat, akik szeptembertől, az új tanév kezdetétől Szlovákiában folytatják a tanulmányaikat.