Nyitókép: Pixabay

Autógyártás - Szlovákia megoldotta, hogy a víz fölött maradjon

Infostart / InfoRádió - Kiss Balázs (Pozsony)
2022. január 17. 07:59
Tavaly éves szinten körülbelül 4 százalékkal bővült a szlovákiai autógyártás, és a legyártott gépkocsik száma meghaladta az egymilliót. Egy főre számítva Szlovákia ezzel továbbra is világelső az autógyártásban.

Tavaly nyáron, amikor az autóipart leginkább sújtotta a chiphiány, a Szlovák Autóipari Szövetség attól tartott, hogy 900 ezer autónál többet nem fognak tudni legyártani Szlovákiában. Ez annál is kevesebb lett volna, mint a világjárvány első évében, 2020-ban, a 2019-es rekordévhez képest pedig 200 ezer darab legyártott gépkocsival kevesebbet jelentett volna. A legfeketébben lefestett prognózisok végül nem teljesültek be. 2021-ben ugyanis ezer főre számítva 184 gépkocsit gyártottak az országban, ami azt jelenti, hogy több mint egymillió autó gurult le az autógyárak gyártósorairól.

„Tavaly félévkor pesszimista prognózisok láttak napvilágot, de most nagyon örülünk, hogy mégis elértük ezt a mágikus számot, és reméljük, hogy idén is sikerül” – jelentette ki Alexander Matušek, a Szlovák Autóipari Szövetség elnöke. Hozzátette, a meglepő eredmény

az országban tevékenykedő Volkswagen, Stellantis, Kia és Jaguar Land Rover gyár alkalmazottainak köszönhető, akik a nehéz körülmények közepette is képesek voltak munkába állni,

és olyan eredményeket elérni, amelyekről tavaly félévkor még nem is álmodoztak.

A vártnál magasabb termeléshez elsősorban a Kia járult hozzá. A zsolnai autógyár a chiphiány ellenére 15 százalékkal növelte a gyártási kapacitást, ami azt jelenti, hogy a mögöttünk álló évben 308 ezer gépkocsit gyártottak le. A KIA-t az vezette a jobb eredmény elérésére, hogy ázsiai anyavállalata jobb kapcsolatot ápol a kizárólag ázsiai chipgyártókkal, mint az európai autógyártókkal.

Szlovákiában az autóipar a gazdaság 48 százalékát teszi ki és az export 42 százalékát adja. Tavaly közel 3 százalékkal, 87 ezerre nőtt az újonnan nyilvántartásba vett autók száma az országban, de a legnépszerűbb, M1-es kategóriában enyhe, 0,8 százalékos visszaesés volt. Az autóipari szövetség elnöke szerint ahhoz, hogy ne emelkedjen a teljes gépkocsipark átlagos kora, és ne növekedjenek a káros környezeti hatások, évente százezer új autót kellene eladni az országban. Ezt a számot 2017-ben és 2018-ban is megközelítette Szlovákia, 2019-ben pedig sikerült is meghaladni. A statisztikát a külföldről behozott használt autók rontják, ezek száma már három éve folyamatosan emelkedik, és tavaly elérte a 61 ezret.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
A chiphiány ellenére sem zuhant be a szlovák autógyártás
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást