Nyitókép: Likoper/Getty Images

Nő a feszültség a brit orvosok és a kormány között

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2021. október 15. 15:10
Állami pénzzel akarják rávenni az angliai orvosokat, hogy több beteget fogadjanak személyesen. A pandémia alatt felgyorsult trend nyomán egyre több távkonzultációt tartottak a magukat túlterheltnek mondó háziorvosok.

Jelenleg sok nagy-britanniai lakosnak okoz frusztrációt, hogy megnézesse magát a háziorvossal. Csak úgy nem lehet besétálni a rendelőbe, az időpont kéréséhez pedig korán kell telefonálni, különben hallgathatja az ember a telefonban, hogy még tucatnyian állnak előtte a sorban.

A brit kormány most 250 millió fontos, azaz 106 milliárd forintos „téli alapot” hoz létre a magukat túlterheltnek mondó háziorvosoknak, hogy helyettesítő – az angolban „locum” – orvosok alkalmazásával biztosítsanak több személyes vizsgálatot, ugyanazon a napon, amikor a beteg telefonál.

2020 márciusában, az első angliai lezárás idején kezdett el drasztikusan romlani a helyzet. Előtte körülbelül négyszer annyi személyes, mint telefonos rendelést tartottak.

Az idei nyári nyitás ellenére a helyzet alig javult.

Egy másik, sokat idézett szám szerint a világjárvány előtt a rendelések 80 százaléka volt olyan, hogy a beteg bemehetett a rendelőbe, most viszont már csak a 58 százalékában történik meg ez. A Telegraph című lap szerint ráadásul egyes telefonos konzultációkat is személyesként „számolnak el”, tehát az adatok még rosszabbak lehetnek.

Mindeközben fokozódik a nyilatkozatháború Sajid Javid brit egészségügyi miniszter és a háziorvosok között. Előbbi azt mondja: eltökélte, hogy minden beteg, függetlenül attól, hogy hol él, láthassa az orvosát. Az is felmerült, hogy

egyfajta eredményességi listát is publikálni fog a kormány, amivel „megszégyenítik” a rosszul teljesítő rendelőket.

A betegek a konzultáció után SMS-ben tudják majd értékelni a szolgáltatást. Az orvosokat utasítani fogják, hogy „a preferencia a személyes konzultáció”, valamint hogy a pénzt arra kell felhasználniuk, hogy kitolják nyitvatartásukat.

A Brit Orvosi Kamara erre úgy válaszolt: „nagyon csalódott” a mentőcsomag miatt, és „sajnálatos, hogy még mindig a személyes vizsgálattal vannak elfoglalva”, amikor az adminisztrációt csökkentve kellene tehermentesíteni az orvosokat. Richard Vautrey, az orvosi szervezet vezetője szerint a pandémia bizonyította, hogy a videokonzultáció „teljesen megfelelő dolog, amit sokan értékelnek”.

A brit egészségügyi gondjait fokozza, hogy a BBC statisztikája szerint az elmúlt öt évben kétezerrel csökkent a háziorvosok száma. Emiatt sokan nem a háziorvoshoz, hanem a kórházak baleseti osztályaira mennek be. Ott viszont minimum négy órát kell várni, olykor többet is.

Brit orvosi szervezetek szerint a kormány mentőcsomagja édeskevés, és az eredmény az lesz, hogy nem könnyebbé, hanem nehezebbé válik majd személyes időpontot szerezni, vagyis az angol betegek különösen nehéz télre számíthatnak.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Az angol betegek kevesebbet akarnak várni az orvosnál
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást