A közvélekedés szerint a technológiai cégek legtöbb tevékenysége a virtuális térben zajlik, de úgy tűnik a fizikai világban is terjeszkedni próbálnak.
Erre példa a világ legértékesebb vállalata, az Apple, amely az elmúlt két évben megháromszorozta az általa birtokolt földterület mennyiségét.
Az iPhone gyártója immár háromezer hektár – amerikai területen fekvő – föld gazdája. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy körülbelül háromezer futball-stadion méretével felérő terület van a cég tulajdonában.
Mint a Financial Times megjegyzi, a földvásárlással az Apple előnyös adókedvezményekhez is juthat – mivel adatközpontok mellett napelem-telepeket is épít majd.
2011-ben még csak 240 hektár föld volt Apple-birtok – derült ki korábbi adatokból, míg az idei éves jelentésben már ennek sokszorosát találni.
A cég birtokában lévő föld nagyobb, mint a vállalat otthonául szolgáló kaliforniai város, Cupertino, ahol nemrég megépült a futurisztikus kinézetű, gyűrű formájú székház ás a körülötte található Apple park.
Elemzők szerint a technológiai óriás jóval több földet birtokol, mint amennyire jelenlegi üzleti tevékenységéhez szüksége van, de találgatásaik szerint a vállalat amerikai gyártóbázist és tervezett önvezető autói tesztpályáit készülhet megépíteni, például a külvilágtól elrejtett arizonai földeken. Emellett már most adatközpontok számára különítettek el területeket.
Hozzáteszik, hogy a mobilpiac bővülésének lassulásával a cég egyre inkább az online szolgáltatásokból akar profitot termelni és ezért is van szüksége szerverparkokra.
Ilyen létesítményekre már milliárdokat költött a vállalat, a Szilikon-völgytől távol fekvő Iowa, Nevada és Észak-Karolina államokban. Ezekben a központokban találhatók azok a szerverek, amelyeken az iCloud, az Apple Áruház az Apple Music és más szolgáltatások futnak. Mindezzel párhuzamosan a cég megújuló energiaforrásokba fektet be, hogy ezekből lássa el energiával parkjait.
A vállalat egyre kevésbé bérli, inkább megvásárolja a szerverközpontok alatt fekvő földet. Arra is odafigyel, hogy geológiailag stabil - tehát például földrengésbiztos – helyeken építsen, de ne legyen túl messze a potenciális ügyfelektől.
Az FT megjegyzi: sok amerikai város adókedvezményekkel csalogatja az adatközpontokat építő Apple-t, az Amazont, a Google-t és a Facebookot – például alacsonyabb fogalmi és ingatlanadókat határoznak meg nekik. Azaz, ezek a gazdag cégek még további, több százmillió dollárnyi kedvezményt szerezhetnek pozíciójuk révén – és ezzel néha megpróbálnak visszaélni.
Az Amazont például több bírálat érte amiatt, hogy tervezett új központjairól tárgyalva több milliárd dolláros kedvezményekről szóló ígéreteket csikart ki egy sor amerikai várostól. A kérdés azért ellentmondásos, mert más cégek számára az egyik legnagyobb tétel az ingatlanadó – de a technológiai óriások sokkal előnyösebb feltételekhez jutnak, mint más, hagyományos vállalatok, miközben nem teremtenek nagyságrendekkel több munkahelyet.