Újabb migrációs hullám rázza meg a fejlett nyugatot. Nem, ezúttal nem fizikai be- és kivándorlásról van szó, hanem a közösségi médiában folyó átalakulásról. Egy felmérés szerint a Facebookot egyre inkább az 55 év feletti korosztály foglalja el, míg a tinik és a fiatalok egyre nagyobb számban menekülnek át a Snapchat és az Instagram platformokra.
Az eMarketer nevű kutatócég tanulmánya szerint tavaly közel 3 millió 25 év alatti felhasználót vesztett el a Facebook, nagy részüket a jóval agresszívebben a fiatalokat megcélzó Snapchat szipkázta el. Mindez jó hír a valamiért egy sárga szellemet a logójának választó csevegőplatformnak, amely tavaly még nehezen tudott új felhasználókat toborozni.
Közben a Facebook hiába kapálózott, és másolta le szemtelenül az Instagramnak a Snapchattől kopírozott egyik újítását, a Sztorikat, az elvándorlás már megállíthatatlan. A felmérésből kiderül, hogy tinik egy jelentős része törölte magát Mark Zuckerberg platformjáról. Mindezek nyomán az angol nyelvű sajtóban már olyan cikkek jelennek meg, amelyek szerint „a Facebook az öregek közösségi oldala” vagy hogy „ősigazság, hogy amit az öregek szeretnek, az nem menő”. A Gizmodo technológiai híroldal szerint például teljességgel előfordulhat, hogy a fiatalok Facebook-hátraarca épp amiatt történik, mert több rajta az idősebb felhasználó.
Mindeközben az „érettebb” felhasználók számára szinte teljességgel érthetetlen az önmegsemmisítő üzenetekre épülő Snapchat logikája – ami azonban elősegíti azt, hogy ne vegyüljenek be az életkor-gettóban élő tinik közé.
Komolyra fordítva a szót, a Gizmodo megjegyzi, hogy a fiatalság nagy érték az online-gazdaságban. Eljutottunk odáig, hogy a 14 éves Facebook minden évben – az öregkori halandóság miatt – elveszíti felhasználói egy bizonyos százalékát. Az első nyolc évben például 30 millióan távoztak így. Most, hogy már többmilliárdos a felhasználók tábora, még jobban felgyorsul a folyamat. A Snapchat fiatal fogyasztói rétege viszont aranybányának tűnik a hirdetők számára.