Brüsszel Olaszországot bünteti a Fiat-Chrysler dízeltesztek miatt

Infostart
2017. május 17. 20:11
Jogi eljárást indít az Európai Unió Olaszország ellen a Fiat-Chrysler autógyártó emissziós tesztjei miatt. A Volkswagen után az olasz-amerikai gyártóval kapcsolatban is felmerült, hogy hamis mérési eredményeket tett közzé a dízelmotorok vizsgálata során.

A német Volkswagennek milliárdokba került és hatalmas presztízsveszteséget okozott a dízelmotorjai hamis mérési adatai körül kirobbant nemzetközi botrány, amelynek során különösen az amerikai hatóságok kardoskodtak a kemény büntetésért.

Most Olaszországon a sor és ezúttal nem az amerikaiak, hanem

az EU sújt le egy olasz-amerikai vegyesvállalatra, a Fiat-Chryslerre.

Uniós illetékesek szerint a nemzeti kormányok összejátszanak a befolyásos „autógyártó-lobbival” és a leghatásosabb eszköz a kezükben a szennyezőnek kikiáltott dízelmotorok elleni fellépésben a jogi eljárás.

Az EU-s szabályozószervek szerint Olaszország nem szolgáltatott kellő bizonyítékot arra, hogy miért használnak a Fiat-Chrysler dízelek tesztje során olyan eszközöket, amelyek lefojtják a nitrogén-oxid kibocsájtást – ami városi és országúti környezetben magasabb lenne – írja a Reuters.

„Az olasz hatóságoknak meg kell győznünk bennünket az ilyen eszközök értelméről és így arról, hogy jogosnak tekinthető a használatuk” – mondta egy EU-forrás.

Az olasz közlekedési minisztérium nem sietett a kommentárral. Februárban ugyanakkor azt mondta: nem talált a mérési adatokat torzító, illegális szoftvert a Fiat-Chrysler autókban.

Az ilyen programokat használó eszközök már 2007 óta tiltottak az unióban. A figyelem az Amerikában kipattant Volkswagen-botrány után irányult rájuk. Az elmúlt években pedig felpörgött az általában gazdaságosabb és kevesebb szén-dioxidot kibocsájtó dízelmotorok elleni kampány, mivel aktivisták és egyes kormányzati szereplők szerint is a nitrogén-oxid kibocsájtás egy sor légzési betegségért és korai halálért felelős.

A tesztek kapcsán az európai autógyártók azzal érveltek, hogy a szabályozás szerint joguk van biztonsági okokból vagy a motor védelmében lekapcsolni az emissziót szabályozó rendszert.

A brüsszeli bizottság tavaly öt ország – köztük Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország – ellen indított eljárást, mert szerinte nem ellenőrzik megfelelő módon autóiparukat.

A Fiatot egyébként épp Németország vádolta meg azzal, hogy rejtett szoftverrel hamisítja meg a Fiat 500x, a Fiat Doblo és a Jeep Renegade modellek mérési adatait. Berlin Brüsszelt kérte fel a közvetítésre, ami márciusban eredménytelenül zárult.

A jelenlegi uniós szabályozás szerint a nemzeti szervek felügyelik autóiparukat, és ha az egyik tagállamban engedélyezik egy kocsi árusítását, akkor azt az unió más országaiban is korlátozás nélkül piacra lehet dobni.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Brüsszel Olaszországot bünteti a Fiat-Chrysler dízeltesztek miatt
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást