A Sun-Ways elképzelése egyszerű: a sínpár közé kellene telepíteni az egységeket, ahol aztán szabadon tudnak elektromos áramot termelni. A telepítéshez egy gépet is terveztek, ami a síneken futva automatikusan pakolná le a működésre kész paneleket – írja a hvg.hu.
A cég kalkulációi szerint a megoldást a világ vasúthálózatának mintegy 50 százalékánál lehetne alkalmazni. Ez duplán hasznos lenne, hiszen amellett, hogy nem venne el extra területet például a mezőgazdaságtól, látványra sem tűnne ki a tájból az építmény.
A Sun-Ways az egy méter széles paneleket a vasúti sínek talpfáihoz rögzítené, így azok nem mozdulnának el akkor sem, amikor átrobog felettük a vonat. Mivel a paneleket előre összeszerelnék, gyakorlatilag úgy tudnák azt lefektetni, mintha egy szőnyeget tekernének ki. A cég a fejlesztésnél arra is figyelt, hogy a panelek ne vakítsák el a mozdonyvezetőket.
A megtermelt áramot maga a vasút is felhasználhatná, de akár a háztartásokig is el lehetne juttatni. A cég számítása szerint ha a svájci vasúthálózat teljes hosszán – 5317 km – telepítenének paneleket, az olyan lenne, mintha 760 focipályát fednének le napelemekkel. A Sun-Ways szerint az ország vasúti rendszere évente 1 TWh napenergiát termelhet, ami Svájc teljes villamosenergia-szükségletének körülbelül 2 százaléka.