Még mindig a televízió az első számú hírforrás a világon – derül ki az Ipsos 27 országban elvégzett kutatásából. De "nagyon jön fel" a közösségi média is mint tájékozódási pont.
"A helyzet Magyarországon is ugyanez" - tudatta az InfoRádióval Kovács Balázs, az Ipsos kommunikációs vezetője. "Azonban a rádió és a nyomtatott sajtó pozíciója még mindig erősebb, mint amit a világtrend mutat" - tette hozzá.
A napi hírfogyasztás szempontjából azonban az online médiatartalmak vezetnek már. Sőt!
"Ha sorba rakjuk egy egyes médiatípusok fogyasztási gyakoriságát, akkor
a világrangsor első helyén áll Magyarország a napi online hírfogyasztás tekintetében,
legyen az egy híroldalon megosztott hír vagy akár egy mobilapplikáció használata" - részletezte Kovács Balázs.
A vizsgálat szerint a magyarok tizede egyáltalán nem bizonyosodik meg a hírek igazságtartalmáról, ezzel Magyarország lakossága - a törökökkel együtt - a legnagyobb felületet adja a fake news terjedésének.
A világ lakosságának 82 százaléka állítja magáról azt, hogy legalább alkalmanként vagy gyakrabban ellenőrzi a fogyasztott hír hitelességét,
míg ugyanezek a válaszadók azt mondják, hogy országuk lakossága 30 képes egyáltalán megkülönböztetni az álhíreket a valódiaktól.
"Azaz úgy képzeljük, hogy mi vagyunk az okosabbak, a szomszéd kevésbé tájékozott, kevesebbet tud, de nyilvánvalóan ez nem lehet igaz a két index összevetése alapján" - mondta Kovács Balázs, aki a kutatás eredményei közül kiemelte, hogy szinte a legnagyobb (10 százalék) a magyarok között azok aránya, akik valójában nem ellenőrzik le a hírek valódiságát.
A kutatás szerint itthon 65 százaléka úgy véli, hogy ha keresi, talál hiteles forrást, és 12 százalék gondolja azt, hogy nincs objektív tájékoztatás az országban.