Kiéleződött két világhírű sportkocsitervező, Gordon Murray és Steve Nichols vitája arról, melyikük fejéből pattant ki minden idők legsikeresebb Forma–1-es autójának ötlete. A McLaren Mp4/4–Honda Turbó egy híján az összes világbajnoki futamot megnyerte 1988-ban, köszönhetően Ayrton Sennának és Alain Prostnak, a korszak két legendás pilótájának – írja a hirado.hu.
Három évtizeden át tartotta magát az a tézis, hogy egy brit és amerikai mérnökökből álló csapat rajzolta és építette meg a McLaren Mp4/4 típusjelzésű Forma–1-es versenyautóját. Gordon Murray, a McLaren akkori technikai igazgatója azonban most jogi lépésre szánta el magát egykori kollégáival szemben, akik szerinte hamisan mondják magukénak az egykori csodaautó szellemi tulajdonjogait.
Murray szerint az Mp4/4 az ő koncepciója alapján született, a versenyautó alapötletét ugyanis még korábbi munkaadójától, a Brabham-csapattól hozta magával.
„Én voltam a technikai igazgató, a teljes tervezőcsapat vezetője. Elegem van abból, hogy mások az én hírnevemből próbálnak megélni” – nyilatkozott a dél-afrikai születésű dizájner, és hozzátette: az a felvetés, hogy a McLaren akkori főtervezője lenne a versenyautó szellemi atyja, „a legnagyobb baromság, amit valaha hallottam”.
A McLaren egykori mérnökcsaptának tagjai, Steve Nichols főtervező és segítői, Neil Oatley, Gordon Kimball és Matthew Jeffreys azonban továbbra is fenntartják, hogy a világverő F1-es autó az ő munkájuk gyümölcse.
„Csak azt tudom elképzelni, hogy Gordon és mi, a tervezőcsapat többi tagja párhuzamos univerzumokban éltünk, mivel az ő emlékezete nem egyezik az enyémmel, sőt egyetlen volt kollégáéval sem, akikkel a témáról beszéltem” – írta válaszul Jeffreys.
Murray eddig két levelet írt Nicholsnak, amelyekben jogi lépésekkel fenyegette meg egykori kollégáját, ha nem tünteti el a saját honlapjáról azt a bejegyzést, amelyben magának vindikálja az Mp4/4 tervezését. A dél-afrikai tervezőmérnök arra hivatkozik, hogy saját vállalkozásban gyártott szupersportkocsijának, a T.50-nek a hírneve azon alapul, hogy egyedül ő volt Senna és Prost egykori „meseautójának” a kiötlője.
A McLaren Mp4/4 és a Honda hathengeres, 740 lóerős turbómotorja szinte verhetetlen párost alkotott 1988-ban: a szezonban megtartott tizenhat nagydíjból 15-öt megnyert Ayrton Senna és Alain Prost irányításával. Az egyetlen verseny, amelyet nem a legendás piros-fehér kocsik egyike nyert, az Olasz Nagydíj volt Monzában. Ezen Prost és Senna kiesése után a Ferrari aratott kettős győzelmet Berger és Alboreto révén, három héttel a csapatalapító Enzo Ferrari halála után.