Nyitókép: Gordon Eszter/Vígszínház

Padlás és mások a magasban: legendás pesti előadások

Infostart / InfoRádió - Rozgonyi Ádám
2021. november 20. 10:00
Szombat este ezredik alkalommal csendül fel a Vígszínházban a Fényév távolság, a Valahol vagy épp a Szilvásgombóc, A padlás című ikonikus musical évtizedek óta kedvelt dalai. Az előadás sikere nem egyedülálló a magyar színháztörténetben, A dzsungel könyve és a Macskák is túl van már az ezredik előadásán.

1988. január 29-én láthatták először a nézők A padlás című musicalt a Vígszínházban. A 33 évvel ezelőtt bemutatott előadás tartja a magyar szerző által írt és hazai szereplőgárdával magyarul játszott musical mennyiségi rekordját.

A padlás Sztevanovity Dusán ötletéből, Presser Gábor zenéjével és Horváth Péter írói közreműködésével született meg Marton László rendezésében.

Jelenet a Padlás című előadásból a Vígszínházban – Fotó: Gordon Eszter/Vígszínház

November 20-án, szombaton az 1000. előadáson mások mellett Wunderlich Józsefet, az eredeti szereposztásban is szereplő Igó Évát, Fesztbaum Bélát és Kőszegi Ákost láthatják a nézők, de Horváth Péter író egy interjúban azt mondta,

a jubileumi eseményen megjelenhet a darabban valaha játszó és még élő összes színész.

A darab emblematikus szereplője volt a Rádióst alakító, 2007-ben elhunyt Kaszás Attila, valamint Hegedűs D. Géza, Rudolf Péter, Balázs Péter és Pápai Erika is.

Presser Gábor zeneszerző az InfoRádió Aréna című műsorában idézte fel a „félig mese, félig musical” megalkotásának nehézségekkel teli történetét.

„A Vígszínházban éppen óriási pénztelenség volt, és Marton László azt mondta, hogy, Gabikám, ezt nem adjuk föl – idézte fel a több mint három évtizede történteket a zenész. – Hihetetlen körülmények között próbáltak a színészek. Minden nagyon nehéz volt. A zenefelvételekre nem volt egy fillérünk sem.

Nekem kellett följátszani egy-két dal és néhány taktus kivételével mindent, és nagyon-nagyon nehezek voltak a körülmények.

Nem volt pénz díszletre, nem volt pénz jelmezre, és ettől lett az egész olyan, amilyen.”

Dzsungel Könyve: túl az 1300. előadáson

Idén 25 éves A dzsungel könyve című előadás, amelyet már több mint 1300 alkalommal játszottak a Pesti Színházban.

A Joseph Rudyard Kipling regényéből készült musicalt 1996. január 28-án mutatták be a Vígszínház kamaraszínházában Hegedűs D. Géza ötletgazda rendezésében. A darab szövegét Békés Pál, a dalszövegeket Geszti Péter írta, a zenéket Dés László szerezte. A musical 1996-ban elnyerte a Színházi Kritikusok Díját mint az év zenés darabja.

A negyedévszázados töretlen siker egyedülálló a magyar zenés művek történetében. A több mint két és fél évtized alatt sok neves magyar színész bújt bele a szereplők bőrébe; mások mellett Kútvölgyi Erzsébet, Gryllus Dorka, Reviczky Gábor, Szervét Tibor és Oroszlán Szonja.

Hegedűs D. Géza rendező érdeklődésünkre azt mondta, hogy a Dés László és Geszti Péter által írt dalok annyira közkedveltek lettek, hogy ma már szinte népdalnak számítanak.

„Van úgy, hogy nem is érted, hogy egyszer csak valamilyen érzéki hatásra beül a dallam, és egész nap kísér.

De lehet, hogy épp egy élethelyzet hívja elő, hiszen ezek a dalok nem ráaggatott művek ezekre a történetekre, hanem a természetes szituáció szüli őket, tehát nagyon is dramatikus dalok” – mondta a Vígszínház színész-rendezője.

Szeptemberben ment 1500-adszor a Macskák a Madách Színházban

Jubileumához érkezett szeptember végén Andrew Lloyd Webber kultikus musicalje a Madách Színházban, ahol megtartották a Macskák 1500. előadását, ami magyar színházi rekord.

A londoni premier 1983. március 25-én volt, egy évvel később pedig a Madách Színházban is felcsendültek a mára már világhírű dallamok. Szirtes Tamás rendezésének koreográfusa Seregi László volt. A darab aktualitását és örök érvényűségét bizonyítja, hogy az elmúlt 38 évben folyamatosan műsoron volt.

A közel négy évtized alatt a magyar produkcióban

  • több mint 270 művész állt színpadra,
  • csaknem 1,6 millió néző láthatta.
  • Egyéni rekordok is születtek: legtöbbször Bajza Viktória, Bencze Ilona és Póka Éva öltötte magára a macskajelmezt, mindhárman több mint ezer alkalommal.

Szirtes Tamás rendező szerint a siker Webber zseniális alapműve mellett a magyar alkotók magas színvonalú munkáját dicséri.

„Kellett az akkori Madách Színház a zseniális művészeivel, Haumann Pétertől Almási Éváig, a csodálatos Seregi László koreográfusi és Romhányi József fordítói munkájával, kellettem hozzá én mint rendező, és utána 38 év, hogy a különböző Madách Színház-i adminisztrációk ezt a darabot életben tartsák, három-négy-öt szereposztás kicserélődjön, és az előadás az 1500.-on ugyanúgy ragyogjon, mint 1983. március 25-én a bemutatón” – mondta a Macskák rendezője.

Szintén Webber, szintén Madách, szintén Szirtes – szintén siker

Ugyancsak Andrew Lloyd Webber musicalje Az operaház fantomja, amely a francia Gaston Leroux regénye alapján készült. 1986-ban mutatták be Londonban, és azóta is műsoron van.

A magyarországi bemutatót 2003. május 31-én tartották a Madách Színházban. Az eddig 800-nál is többször játszott darabot Szirtes Tamás rendezésében és mások mellett Sasvári Sándor, Fonyó Barbara és Homonnay Zsolt előadásában élvezheti a közönség.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Padlás és mások a magasban: legendás pesti előadások
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást