A wolfsburgi székhelyű konszern igazgatótanácsa és az üzemi tanács képviselői immár hetek óta válságkonzultációkat folytattak az esetleges üzembezárásokról és az elbocsátásokról, erről tájékoztatta az üzemi tanács vezetője, Daniella Cavallo a wolfsburgi üzem alkalmazottait. Cavallo szerint több ezer munkahely van veszélyben, különös tekintettel arra, hogy egyes üzemekben a termelés visszafogását tervezik.
Korábbi – a ZDF által ismertetett – információk szerint 2023-ban a tíz németországi üzemben a Volkswagen 4,9 millió autót gyártott. Az üzemekben 120 ezren dolgoznak, ami azt jelenti, hogy a Volkswagen a legfontosabb munkaadók közé tartozik.
Az üzemi tanács vezetője tájékoztatott arról is, hogy különösen veszélyeztetett az osnabrücki üzem, amely a közelmúltban lemondani kényszerült egy, a Porschétól remélt kiegészítő megrendelést. Több üzemben részlegeket kell bezárni vagy külföldre kell áthelyezni. Az üzemi tanács vezetője szerint a tervek valamennyi német Volkswagen-gyárat érintik.
A tíz gyár közül hat Alsó-Szászországban, három Szászországban és egy Hessenben található. A listát a wolfsburgi gyár vezeti 70 ezer fős munkaerővel, a második helyen Kassel áll 15 500 alkalmazottal, míg 14 200 fővel Hannover a harmadikon, Zwickau a negyedik 10 350 fővel, míg Emden az ötödik 8000 alkalmazottal. A tízes listát Drezda zárja mindössze 340 alkalmazottal.
Szeptemberben az 1937-ben alapított VW felmondta a több mint harminc éve érvényben lévő, a munkahelyek biztonságát szavatoló szerződést.
A ZDF szerint a hét közepén újabb válságtanácskozásra kerül sor.
Korábbi értesülések szerint az üzembezárások, illetve a leépítések indoka a elektromos autók piaci értékesítésének jelentős visszaesése. A tíz márkát felvonultató VW-csoport keresi a kiutat a válságból.
A Volkswagen nemcsak Németországban készül gyárbezárásokra, de más országokban is. Azt már hónapok óta tudjuk, hogy a konszernhez tartozó Audi márka brüsszeli gyárának bezárása egyre valószínűbb, miután a vállalat nem talált megfelelő befektetőt vagy alternatív felhasználási lehetőséget az üzem számára.
Oliver Blume vezérigazgató a Handelsblatt szerint rendkívüli átalakításokat tervez, ami "ideális esetben" mintegy négymilliárd eurós megtakarítással járna. A munkahelyek biztonságát szavatoló egyezmény felmondása az első lépést jelentette. A leépítések mellett a konszern történetében először van szó üzemek bezárásáról is.
A több tízezres létszámleépítés után a maradó VW-munkavállalók számára 10 százalékos bércsökkentést, a következő két évben bérbefagyasztást, és a jelenlegi havi 167 eurós kollektív bónusz megszüntetését tervezik. Ez mintegy 18 százalékos bércsökkentést jelent. A vezetői szint alatti munkavállalók esetében a bónuszok megszűnnek. A 25 és 35 éves szolgálati idő után járó egyszeri jubileumi juttatások szintén a múlté.
A Handelsblatt szerint a wolfsburgi székhelyű autógyártó szerdán tervezi harmadik negyedévi értékesítési eredményének bemutatását, amelyek elemzők szerint meglehetőse lesújtók lesznek.