Nyitókép: MTI/EPA/Keystone/Laurent Gillieron

Német mentőakció Pekingben: béketárgyalás a vámháború árnyékában

Infostart
2024. június 20. 21:32
Dél-Koreát és Kínát érintő kelet-ázsiai látogatásra indult Robert Habeck német gazdaági miniszter. A szöuli vizit udvariassági látogatásnak tűnhet a pekingihez képest, ahol a miniszter a német gazdaságot érintő fontos kérdésekről egyeztet. Mindenekelőtt az elektromos autók importjáról, amit az ázsiai nagyhatalom és az Európa Unió közötti vámháború fenyeget.

Az Európai Bizottság a múlt hét közepén hozta nyilvánosságra, hogy július elejétől jelentős büntetővámokat vet ki a Kínában gyártott és onnan importált elektromos autókra. Az unió ezzel az amerikai példát követné, az Egyesült Államok ugyanis a közelmúltban 100 százalékra növelte a kínai elektromos autókra kivetett vámot. A bizottság a lépést a verseny torzulásával indokolta, amelyet érvelése szerint a magas kínai állami támogatások okoznak. A kínai kormány hivatalos közlése szerint ellenintézkedéseket tesznek.

Szakértők szerint a háború legnagyobb vesztese Németország, illetve a német autógyártók, mindenekelőtt a BMW, a Volkswagen és a Mercedes lehetnek. A Volkswagen csoport a világ egyetlen országában sem ad el annyi elektromos autót, mint Kínában, adatok szerint több mint hámrommilliót évente.

A legfrissebb adatok szerint az importált elektromos autók negyven százaléka már Kínából származik. Ez azt jelenti, hogy minden tíz új elektromos autóból négy Kínából érkezett Németországba. A szövetségi statisztikai hivatal szerint januártól áprilisig 31 500 elektromos autót importáltak a Kínai Népköztársaságból.

Kína részesedése a németországi piacon megjelent teljesen elektromos autók importja terén a múlt évi 29 százalékról emelkedett a mostani 40,9 százalékra.

A ZDF szakértőkre hivatkozva ennek kapcsán arra emlékeztetett, hogy a kínai elektromos autók általában húsz százalékkal olcsóbbak, mint az Európai Unió országában gyártott modellek.

A látogatással kapcsolatban a berlini gazdasági minisztérium azt állította hogy a miniszter nem kíván tárgyalni az unió nevében. A kereskedelmi konfliktus ennek ellenére "forró téma", amit jelez, hogy a gazdasági tárca vezetője a kínai fővárosban találkozik más EU-tagállamok képviselőivel is. A találkozó célja az, hogy egységes frontot alakítsanak ki.

A ZDF szerint fontos téma lesz a kínai technológia alkalmazása a mobilkommunikáció bővítésében. Egyelőre nincs kormányzati konszenzus arról, hogy a Huawei és a ZTE kínai távközlési cégek komponensei milyen mértékben legyenek részei a jövőbeli német 5G mobilhálózatnak.

Ázsiai látogatásának első állomásán, Szöulban ugyanakkor a miniszter annak szükségességét hangsúlyozta, hogy a német gazdaság függetlenebbé váljon Kínától.

Hivatalos adatok szerint 2023-ban Kína volt Németország legfontosabb ázsiai kereskedelmi partnere, míg Dél-Korea Japán mögött a harmadik helyen állt.