Nyitókép: Moazzam Ali Brohi/Getty Images

Zavar a GPS-navigációban: már az utasszállító gépek is veszélyben vannak

Infostart
2024. február 6. 06:00
Szinte elengedhetetlenné vált a műholdas navigáció a mindennapi életben, a Balti-tenger térségében ennek ellenére a múlt év vége óta zavarokat észlelnek a GPS-navigációban. Egyes feltételezések szerint Oroszország lehet a felelős.

Az ARD közszolgálati médium beszámolója szerint biztonsági szakértők 2023 decembere óta észlelték, hogy a GPS (Global Positioning System) műholdas navigációs rendszer által kibocsátott jelekben zavarok keletkeztek a német légtár északkeleti területén. Az elektromágneses spektrum védelmééért felelős Szövetségi Hálózati Ügynökség folyamatosan egyeztet más érintett hatóságokkal, köztük a Bundeswehrrel, illetve a különböző légtérhasználókkal.

Az ARD által idézett biztonsági, valamint repülési szakértők nyomon követik a GPS-zavarokat, de az eredményekről nyilvánosan eddig nem adtak tájékoztatást. Egyes feltételezések szerint nem kizárt, hogy Oroszország a felelős. Ezt sejteti, hogy az Ukrajna elleni, csaknem két éve tartó háború kezdete óta Oroszország is egyfajta "zavaró pajzzsal" védi saját városait a többi között az ukrán dróntámadások ellen.

Mindezt megerősítette az RND közszolgálati rádió és televízió is, és ugyancsak szakértőket idézve utalt arra, hogy mindez "navigációs háborúra" utalhat, amelynek célja az ellenség hadviselésének gyengítése lehet.

Még ha az ilyen jellegű zavarok elhárításra születik is megoldás, további hasonló támadások kombinációja rendkívül súlyos zavarokhoz vezethet.

Németország pedig nincs megfelelően felkészülve az ilyen forgatókönyvekre, amelyek akár egy nagyobb hibrid támadás részét jelenthetik. Ennek ellenére Német Légi és Űrkutatási Központ (DLR) már dolgozik az ellenintézkedéseken – tette hozzá az RND.

Az európai repülési hatóság (EASA) egy kölni konferencián szintén arra figyelmeztette a szektor szereplőit, hogy veszélyt jelenthet a navigációs adatok szándékos befolyásolása vagy használhatatlanná tétele. Az iparág főszereplői felvonultató tanácskozáson arra intettek, hogy ezek a beavatkozások már a repülés biztonságát veszélyeztetik. Ezért megegyeztek, hogy az eseteket gyűjtik, és megosztják egymás között, ahogy a lehetséges védelmi megoldásokat is.

A légitársaságok már évek óta jelzik, hogy növekszik a GPS-adatok szabotázsának a száma, volt például olyan eset, amikor a fedélzeti számítógép órájának küldtek megtévesztő adatokat. A jelentett esetek többsége Kelet-Európában és a Közel-Keleten történt, és a forrása többnyire katonai volt. A cél általában drón- és rakétatámadások kivédése volt, csakhogy a közelben közlekedő utasszállító gépek navigációját is befolyásolta.