Nyitókép: Forrás: Wkipédia

Slágercikk lett az orosz atomjégtörő

Infostart
2024. január 31. 11:46
Óriási lett a kereslet az ilyen hajók iránt, mert utat kell vágni az északi vizeken haladó teherszállítóknak.

A legújabb orosz atomjégtörő, a Leningrád építése csak most indul, de a Roszatom vezére máris jelezte: országának a közeljövőben nagyon sok olyan sarkvidéki hajóra lesz szüksége, amely nehéz jégviszonyok között is képes helytállni - írja a vg.hu.

Az építés alkalmából tartott ünnepségen Vlagyimir Putyin elmondta, hogy a világon Oroszországnak van a legnagyobb jégtörő flottája, ami versenyelőnyt és hatalmas lehetőséget biztosít a logisztika és az ipar fejlesztése terén. Ennek köszönhetően új munkahelyek jönnek létre és komplexen fejleszthetők az orosz Északi-sarkvidék települései - hangsúlyozta az elnök.

A most épülő atomjégtörőhöz hasonló hajóból már három szolgál az Északi-sarkvidéken. Ezek teljes egészében orosz fejlesztések és a hajók meghajtását a RITM-200-as új generációs reaktorok állítólag megfelelnek a jelenlegi atomenergetikai trendeknek. Az atomjégtörő hajókat úgy építik, hogy egyformán használhatóak legyenek a jéggel borított sarkvidéki tengeren, illetve a szibériai folyók torkolatában, például a Jenyiszej, illetve az Ob sekélyebb vizű torkolatában.

Az északi hajózási útvonal a legrövidebb összeköttetést kínálja Európa és az ázsiai–csendes-óceáni térség között. A Roszatom a növekvő áruforgalom miatt megújítja az atomjégtörő flottáját. Az orosz atomenergetikai cég azonban nemcsak ilyen hajókat, hanem konténerszállítókat is épít. Az elkövetkező években az atomjégtörők hivatottak biztosítani a hajók biztonságos átjutását az év nagy részében jéggel borított északi-sarkvidéki vizeken. A tervek szerint az éves forgalom eléri majd a 800 ezer húszlábas egységkonténer mennyiséget.

Tavaly az északi hajózási útvonalon az áruforgalom elérte a 2,1 millió tonnát, ami történelmi rekord. A mennyiség várhatóan nőni fog a hajóépítési programnak köszönhetően.

A Project 22220 univerzális atomjégtörő hajók főbb paraméterei:

  • Hossz: 173,3 méter (a vízvonalnál mérve 160 méter)
  • Szélesség: 34 méter (a vízvonalnál mérve 33 méter)
  • Fedélzet magassága: 15,2 méter
  • Teljesítmény: 60 megawatt (a hajócsavarok tengelyein mérve)
  • Sebesség: 22 csomó (jégmentes vízen)
  • Merülés: 10,5, illetve 9,03 méter)
  • Maximális leküzdhető jégtorlasz vastagsága: 2,9 méter
  • Vízkiszorítás: 33 540 tonna
  • Tervezett üzemidő: 40 év
  • Személyzet: 54 fő