Nyitókép: MTI/EPA/Ronald Wittek

Nincs béke Németországban, ismét az utakon a gazdák – és ez csak a kezdet

Infostart
2024. január 31. 14:08
A német kormánynak két évvel és egy hónappal hivatalba lépése után olyan méretű sztrájkhullámmal kell szembenéznie, ami rendkívülinek számít a szövetségi köztársaság történetében. Közben nem tették le a fegyvert a német gazdák sem, a hónap második hetében tartott országos blokád után szerdán több tartományban ismét tiltakozó akciókat kezdtek.

Az országos gazdaszövetség szervezésében a hónap első felében a gazdák több ezer traktor felvonulásával szerte az országban okoztak rendkívüli fennakadásokat. Tiltakozó akciójukkal a korábbi állami szubvenciók teljes helyreállítását követelték, de mindenekelőtt a dízelolajra kiszabott adók visszatérítését. A Scholz-kormány a rendkívüli költségvetési megszorítások béklyójában ezek nagy részét elutasította, illetve több évre elnyújtott teljesítést helyezett kilátásba.

Joachim Rukwied, az országos szövetség elnöke már akkor jelezte, hogy ismét széles körű tiltakozás kezdődik, ha követeléseiket nem teljesítik. Mindez nem üres fenyegetés volt, amint a gazdák szerda kora reggel több tartományban, elsősorban Bajorországban, Mecklenburg-Elő-Pomerániában, valamint Szász-Anhaltban kezdett tiltakozó akciói jelezték.

Míg Bajorországban ismét az autópályák blokádját helyeztek kilátásba, a másik két tartományban a hidak forgalmát bénították meg.

Noha követeléseik nem változtak, az időzítés nem véletlen. A német parlament ugyanis az utolsó simításokat végzi a 2024-es költségvetés végleges tervezetén, amelyet a Bundestag ezen a héten kormánypárti többséggel minden bizonnyal jóváhagy. Általános vélekedés szerint aligha valószínű, hogy a gazdák újabb tiltakozása nyomán bármit is változtatnának a tervezeten.

Miközben a német gazdák a nap folyamán "újrakezdték", a mozdonyvezetők a hét elején szüntették be a vasúti közlekedést, a személy- és teherszállítást országosan megbénító sztrájkjukat. A szakszervezet felhívására tartott akciójukkal a mozdonyvezetők rövidebb munkaidőt, illetve ezzel párhuzamosan bérkorrekciót követeltek. A munkaadó német állami vasút, a Deutsche Bahn végül némelyest engedett, közölte, hogy kész a tárgyalásokra a mozdonyvezetők képviselőivel, a szakszervezet pedig bejelentette, hogy március elejéig nem tervez újabb munkabeszüntetést.

A sztrájkhullám ugyanakkor tovább folytatódik. A fő szervező pedig ezúttal a közszolgálati dolgozók szakszervezete, a Verdi. A mintegy kétmillió tagot tömörítő szakszervezeti szövetség felhívására

csütörtökön figyelmeztető sztrájkot tartanak a német repülőterek repülésbiztonsági alkalmazottai.

A sztrájkfelhívás tizenegy repülőteret érint, köztük a legnagyobbakat, a frankfurtit, a berlinit, a stuttgartit, a hamburgit, a lipcseit és a drezdait. Értesülések szerint a hamburgi és a berlini repülőtereken már minden csütörtöki járatot töröltek. Mindez azt jelenti, hogy az utasoknak járattörlésekre és jelentős késésekre kell felkészülniük.

Az alkalmazottak főként az utasok, a poggyász és a személyzet biztonsági ellenőrzését végzik, munkájuk nélkül a repülőterek biztonságos működése aligha garantálható. A szakszervezet ugyan tárgyalásokat folytat a repülésbiztonsági vállalatok szövetségével az alkalmazottak számára magasabb béreket követelve, de a tárgyalások azonban eddig nem hoztak eredményt.

A Verdi péntekre bérkövetelései alátámasztásra a tömegközlekedésben dolgozókat szólította fel országos sztrájkra. A munkabeszüntetés országszerte súlyos fennakadásokat okozhat.