Új útburkolati jel jöhet, életeket menthet meg – mutatjuk a részleteket

Infostart
2024. január 26. 03:00
Fehér elipszisek sorát festik fel az aszfaltra.

Egyedülálló tesztkísérlet helyszíne az Eifel hegység lábánál lévő Düren kerület, mely Németország Észak-Rajna-Vesztfália (NRW) tartományában található. Az L218-as számú útnak ez a szakasza nagy népszerűségnek örvend a motorkerékpárosok körében, a be nem látható útkanyarulatok ugyanakkor jelentős „lappangó” veszélyeket jelentenek a motorosok számára, ezért az NRW útépítési hivatala az Aacheni Egyetemmel, a Düren kerülettel, valamint a helyi rendőrséggel együttműködve kísérleti projektbe kezdett – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Egymáshoz közeli, de két különböző helyszínen a záróvonalak közelében fehér színű ellipsziseket festettek az úttestre. Ezek az új útburkolati jelek a motorkerékpárosok nagyobb biztonságát hivatottak biztosítani. A két balra ívelő útkanyarulatban 30, illetve 40 db fehér ellipszis került az aszfaltra, amelyek a kétkerekűek biztonságos haladási vonalát szemléltetik. Ha a motorkerékpáros követi az útburkolati jelek külső ívét, akkor kanyarodás közben mindvégig a saját sávjában marad, a vezető és az utas feje, valamint felsőteste garantáltan nem nyúlik át a szembejövő sávba, ezáltal a súlyos, gyakran végzetes következményekkel járó közúti balesetek megelőzhetők.

A tesztelésre kijelölt mindkét útszakasz kiemelt kockázatú baleseti helyszínnek számít. A tesztidőszak 2023 májusában kezdődött és egy évig, 2024 tavaszáig tart. Az eddigi eredmények kifejezetten biztatóak: a motorosok kétszer olyan gyakran használták a számukra nagyobb biztonságot nyújtó területet a kanyarodásuk során, mint a tesztidőszak megkezdése előtt. Az egyelőre „tájékozódási segédeszköz”-nek nevezett fehér ellipszisek a haladási sebesség csökkentésére is ösztönzik a közlekedőket, a motorkerékpárosokat és más járművek vezetőit egyaránt.

Ha a kísérlet sikeresen zárul, előfordulhat, hogy az új közúti jelzés szövetségi szinten is bevezetésre kerül, de akár a megoldás nemzetközi szintű elterjedése sem zárható ki.

Észak-Rajna-Vesztfáliában más megoldásokat is alkalmaznak a motorkerékpáros balesetek megelőzése, valamint a sérülések csökkentése érdekében. Immár két évtizede hatékony preventív eszköznek bizonyulnak az úgynevezett „dübörgő sávok” a kijelölt útszakaszokon. Ezeknek az úttesten keresztirányban elhelyezett, kb. 50 centiméter széles, a közepén legfeljebb 1,5 centiméter magas, áthaladás esetén hanghatást kiváltó kiemelkedéseknek a célja, hogy fokozzák a motorkerékpárosok (és más járművezetők) figyelmét, és arra ösztönözzék a gyorshajtókat, hogy csökkentsék sebességüket a veszélyes területek előtt. Ez a műszaki megoldás kizárólag egyenes vonalú útszakaszon, a veszélyes zónától kellő távolságra alkalmazható, annak érdekében, hogy a motorkerékpárosnak legyen lehetősége korrigálni a magatartását. Emellett az aláfutás elleni védelemmel ellátott védőkorlátok is sikeresnek bizonyultak, amelyek csökkentik a motorkerékpárosok sérülésének súlyosságát ütközés bekövetkezése esetén, megakadályozva az aláfutást és a beékelődést.