Nyitókép: MTI/EPA/Clemens Bilan

Olaf Scholz szárnyakat ad a vágyainak

Infostart
2023. november 17. 14:11
A német kancellár négy évre szóló megbízatásából kettő még hátravan, de máris sajátos rekorddal büszkélkedhet: tizenkétszer repülte körbe a Földet. A beiktatása óta eltelt több mint huszonhárom hónapból csaknem egy teljes hónapot a levegőben töltött. Megelőzte külügyminiszterét, Annalena Baerbockot is, aki hozzá hasonlóan világutazónak számít.

A Der Spiegel által ismertetett statisztika szerint több mint 481 ezer kilométer van a kancellár "háta mögött". Egyesek ezt azzal magyarázzák, hogy a koronavírus-járvány véget ért, és újra kinyílt a világ. Mások arra mutatnak rá, hogy Olaf Scholz külföldi utazásainak nagy részét a különböző válságok magyarázzák.

A megtett kilométerekre egy parlamenti interpelláció nyomán derült fény, az Alternatíva Németországnak (AfD) párt képviselője által feltett kérdésre a védelmi minisztérium válaszolt. A kabinet tagjai – beleértve a kancellárt is – külföldi útjaik túlnyomó többségéhez ugyanis nem a kevés kormánygépet, hanem a Bundeswehr repülőgépeit használják.

A 481 200 kilométer "átszámítva" meghaladja a Hold és a Föld közötti, körülbelül 380 ezer kilométeres távolságot, gyakorlatilag tizenkét Föld körüli "körözéssel" egyenértékű.

A repülési napló szerint hivatalba lépése óta november 7-ig bezárólag Scholz összesen 675 órát, azaz 28 napot töltött repülőgépen.

A szociáldemokrata kancellár az általa vezetett kormány első számú "törzsutasa", igaz, mindössze néhány kilométerrel maradt le mögötte a zöld párti külügyminisztere. Annalena Baerbock ugyanis nemzetközi kötelezettségei kapcsán 471 454 kilométert könyvelhetett el, azaz 650 órát töltött a levegőben. Messze lemaradt mögöttük Robert Habeck alkancellár, gazdasági miniszter a maga mindössze 190 ezer kilométerével. A szabad demokrata pénzügyminiszter, Christian Lindner pedig 147 ezer kilométert repült.

A Der Spiegel beszámolója szerint

a kormány tagjai rendkívül ritkán használnak menetrend szerint járatokat diplomáciai programokra,

köztük két-, illetve többoldalú nemzetközi találkozókra. Az indoklás szerint ennek oka főként az, hogy ez utóbbi komoly tervezési erőfeszítéseket követel. Berlinből ugyanis viszonylag kevés külföldi járat indul más fővárosi repülőterekhez, például Londonhoz vagy Párizzshoz képest. Ugyanakkor a politikusok előnyben részesítik a Bundeswehr repülőgépeit azért is, mert a hadsereg repülési programjában érvelésük szerint sok az üresjárat.