Az Európai Bizottságnak nincs olyan javaslata, amely kezelni tudná egy esetleges orosz olajembargó negatív hatásait, ezért a kormány az eredeti álláspontját fogja képviselni, miszerint ezen tilalom alól a csővezetékes szállításnak kivételt kell képeznie - közölte a tárca tájékoztatása szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a közösségi oldalán.
A tárcavezető arra figyelmeztetett, hogy hatalmas károkat okozna Magyarország számára, ha a brüsszeli javaslat a jelenlegi formájában hatályba lépne, az ugyanis teljes mértékben lerombolná hazánk jelenleg stabil lábakon álló energiabiztonságát.
Aláhúzta, hogy az intézkedés
az üzemanyagár körülbelül 55-60 százalékos növekedését eredményezné,
szakértők literenként legalább 700 forintos benzinnel és 800 forintos gázolajjal kalkulálnak, ez ráadásul minden más termék árában is megjelenne.
Amint azt az Infostart is megírta, jelenleg a 95-ös benzin ára 634 forint/liter, a gázolajé 699 forint/liter, az ársapka miatt kapható a kutakon mindkét alapüzemanyag 480 forint/literes maximált áron. Vagyis a miniszter vélhetően a hatósági árhoz viszonyított.
"Világossá tettük az Európai Bizottság számára, hogy mi csak akkor tudjuk megszavazni a javaslatot, ha a Brüsszel által kreált problémára Brüsszel megoldást is javasol" - szögezte le.
"Nemcsak az olajfinomítóink több százmillió dolláros átalakítására vonatkozóan, nemcsak a Magyarországra Horvátországon keresztül vezető kőolajvezeték több százmillió dolláros kapacitásnövelésére vonatkozóan várunk el ilyen javaslatot, hanem a magyar gazdaság jövőjével kapcsolatban is, hiszen a javaslat felér egy atombombával" - tette hozzá.
Szijjártó Péter kiemelte: mindez sok-sok milliárd eurós nagyságrendű modernizációs programot igényelne a magyar energiaellátás szerkezetében.
Majd rámutatott, az eddigi tárgyalásokon egyértelművé vált, hogy Brüsszelnek erre nézve nincsenek elfogadható megoldásai.
Ezért a kormány visszatér eredeti álláspontjához, miszerint csakis akkor reális az Oroszországgal szembeni olajembargó bevezetése, ha az kizárólag a tengeri szállítási útvonalakra vonatkozna, míg a csővezetékes tranzit teljes mértékben kivételt kapna - hangsúlyozta a miniszter.