A müncheni ügyészség közleménye szerint 11 400 rendbeli csalás gyanújával indítottak eljárást, nagyjából 100 ügyész és rendőr részvételével házkutatást tartottak a társaság központjában és egy meg nem nevezett ausztriai helyszínen. Sajtóértesülések szerint ez a felső-ausztriai Steyrben működő motorgyár, ahol naponta 6000 BMW-motort szerelnek össze.
A közlemény szerint a német közúti közlekedési hatóság (KBA) február 22-én tájékoztatta az ügyészséget, hogy a BMW képviselői elismerték, hogy a motor károsanyag-kibocsátását szabálytalanul befolyásoló szoftvert telepítettek a 750xd és az M5500xd típusú modellekbe. A tájékoztatás és további információk beszerzése alapján február 27-én nyomozást indítottak ismeretlen BMW-alkalmazottak ellen azzal a gyanúval, hogy olyan szoftverrel szereltek fel motorokat, amelynek révén a kipufogógáz-tisztítási rendszer csak vizsgálati körülmények között működik megfelelően, és így a motor a közúti forgalomban a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki.
A BMW szerint nem jogsértés történt, hanem csupán tévedés.
A házkutatás tényét megerősítő közleményükben azt írták, hogy tévedésből nem a kiszemelt modellváltozatokhoz rendeltek hozzá "korrekt módon kifejlesztett szoftver-részfunkciókat". Ezért tervezik, hogy visszahívják az érintett 11 400 autót, és kijavítják a hibát.
A VW dízelbotránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a társaságot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A gyártó elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gyártmányát érinti, 8,5 milliót az EU-ban adtak el.
Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely tavaly bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál.