A döntés alapján az irányadó refinanszírozási műveletek kamatlába 4,50 százalék, az aktív oldali rendelkezésre állás kamatlába 4,75 százalék, a betéti rendelkezésre állás kamatlába pedig 4,00 százalék marad továbbra is.
Az EKB döntése megfelelt a többségi piaci várakozásoknak.
Az EKB előző, márciusi kamatdöntő ülésén sem változtatott a három irányadó eurókamat szintjén, ugyancsak a piaci várakozásokkal összhangban. Legutóbb szeptemberben, 25 bázisponttal emelte a három irányadó eurókamatot az EKB.
A bejelentés indoklásában az EKB kiemelte: a kapott információk általánosságban megerősítik a középtávú inflációs kilátásokról alkotott előző értékelését. Tovább esik az infláció, aminek fő oka az élelmiszerek és az iparcikkek alacsonyabb inflációja. Az inflációs alapfolyamat legtöbb mérőszáma lazulóban van, a bérnövekedés fokozatosan mérséklődik, a vállalatoknál a munkaerőköltségek megemelkedésének egy részét a nyereségek felszívják. A finanszírozási feltételek restriktívek maradtak, az EKB korábbi kamatemelései pedig továbbra is visszafogják a keresletet, ami megkönnyíti az infláció leszorítását. Ugyanakkor erőteljes a belföldi ároldali nyomás, ami magasan tartja a szolgáltatások inflációját.
Az EKB közleménye hangsúlyozta: a Kormányzótanács eltökélt szándéka, hogy biztosítsa az infláció időben való visszatérését a középtávú 2 százalékos céljához. Vélekedése szerint az EKB irányadó kamatlábai olyan szinteken vannak, amelyek számottevően hozzájárulnak a folyamatban levő dezinflációhoz. A Kormányzótanács jövőbeni döntései biztosítani fogják, hogy az irányadó kamatok megfelelően restriktívek maradjanak addig, ameddig szükséges.
Ha az inflációs kilátásokról, az inflációs alapfolyamat dinamikájáról és a monetáris politikai transzmisszió erősségéről alkotott aktualizált értékelése tovább növeli a Kormányzótanács abba vetett bizalmát, hogy az infláció kitartóan a cél felé konvergál, helyes lépésnek bizonyulhat a monetáris politikai restrikció aktuális szintjének csökkentése. Mindenesetre továbbra is adatfüggő és értekezletről értekezletre való megközelítést követ a restrikció megfelelő szintjének és időtartamának meghatározásakor, és nem köteleződik el előre egy bizonyos kamatpálya mellett - írta az EKB.
Az eszközvásárlási programmal (APP) kapcsolatban az EKB megjegyezte: az APP-portfólió egyenletes, kiszámítható ütemben csökken, ahogy az eurórendszer a lejáró értékpapírokból származó tőketörlesztéseket már nem fekteti be újra.
Az Európai Központi Bank hozzátette: a Kormányzótanács 2024 első felében is teljes egészében újra be kívánja fektetni a pandémiás vészhelyzeti vásárlási program (PEPP) keretében vásárolt, lejáró értékpapírokból befolyó tőketörlesztéseket. A második félév folyamán pedig átlagosan havi 7,5 milliárd euróval csökkenteni szándékozik a PEPP-portfóliót. A Kormányzótanács szándéka, hogy 2024 végén a PEPP alatti újrabefektetéseket beszünteti.
Az EKB kiemelte továbbá, hogy ahogy a bankok törlesztik a célzott, hosszabb lejáratú refinanszírozási műveletek során felvett összegeket, a Kormányzótanács rendszeresen értékelni fogja, hogy a célzott hitelműveletek és a folyamatban levő visszafizetésük miként járul hozzá monetáris politikájának alapállásához.
A Kormányzótanács megbízatásának keretén belül készen áll valamennyi eszközének kiigazítására annak érdekében, hogy az infláció középtávon visszatérjen a 2 százalékos céljához, és hogy megőrizze a monetáris politikai transzmisszió zökkenőmentes működését. Emellett a transzmisszióvédelmi eszköz is rendelkezésre áll az olyan indokolatlan, rendezetlen piaci dinamika elhárításához, amely komolyan fenyegeti a monetáris politikának az euróövezeti országokban való transzmisszióját, lehetővé téve így a tanács árstabilitási megbízatásának eredményesebb teljesítését - zárta közleményét az EKB.