Nyitókép: Bet_Noire/Getty Images

Új módszerrel korlátozzák a vásárlást a hazai webáruházak

Infostart
2024. március 11. 14:32
Összefogtak a webáruházak: kiszűrik azokat a vevőket, akik jelzés nélkül nem veszik át utánvétes csomagjaikat, ők a jövőben csak előre fizethetnek.

Küldeményenként akár négyezer forintot is veszíthetnek a webshopok a csomagolási és szállítási költségek meg nem térülése miatt, ha ügyfelük nem veszi át az utánvétes rendelését. Ez bizonyos esetekben évente többmilliós kárt is okozhat egy-egy cégnek, ezért az eddigi feketelisták mellett új módszerrel szorítanák vissza az ilyen esetek számát – írja a 24.hu.

A lap először egy olvasójától, a Rossmann általános szerződési feltételeinek módosításából értesült arról, hogy a cég a továbbiakban megtagadhatja az utánvétes rendelés lehetőségét azoktól, akik egymás után kétszer nem vették át a megrendelt termékeket, és ilyen esetekben a cég csak előre fizetéssel szállít majd.

Kelet-európai sajátosság, hogy magas az utánvétes online vásárlások aránya: a csomagok mintegy 60 százalékát utánvétellel rendelik meg a vevők a régióban, így Magyarországon is. A gond az, hogy az összes megrendelés mintegy 1–5 százalékában a vevők – anélkül, hogy ezt jeleznék előre a futárnak vagy a webáruháznak – nem veszik át az utánvétes csomagot, ami jelentős többlet költséget okoz a webáruházaknak, bevétel nélkül. Ilyen esetekben nemcsak a kézbesítési kísérletek költségeit bukja a vállalkozás, de a csomagolási költségeket is, így az összeg átlagosan négyezer forint lehet a közepes méretű csomagok esetében.

"Ez a magatartás szerződésszegés, hiszen egy online vásárlási szerződésnél is érvényes az a szabály, hogy a feleknek tájékoztatniuk kell egymást minden lényeges körülményről. Az pedig, hogy valaki már nem tart igényt egy termékre, meglehetősen lényeges körülmény" – mondta az utánvét-ellenőrzést szorgalmazó Ecommerce Hungary webshopos érdekvédelmi szervezet alelnöke, a kisvállalati tagozat vezetője, Ormós Zoltán ügyvéd.

Egy közepes méretű (évi 100 ezer csomagot kiküldő) webshopnál egyszázalékos visszaküldési aránnyal számolva is minimum négymillió forint a felesleges kiadás az át nem vett utánvétes rendeléseknél. Ha a csomagok 5 százalékát nem veszik át, az már 20 millió forintos kár évente. Érthető, hogy a webáruházak nem szeretnének ennyi pénzt kidobni az ablakon.

A webshopot is üzemeltető vállalkozások egy része eddig is vezetett feketelistát azokról a notórius ügyfelekről, akik többször is megszegték a szerződési feltételeket, amikor nem vették át és nem fizették ki a küldeményeket. Az Utánvét Ellenőr nevű cég szolgáltatásához csatlakozó több mint ezerhatszáz vállalkozás már az előtt értesülhet az ilyen típusú kockázatokról, hogy maga is kénytelen visszatenni árukészletébe az át nem vett küldeményeket.

Az Ecommerce Hungary kutatásából kiderül, hogy a webshoptulajdonosok többféle megoldással próbálják behajtani a kiesést, például díjbekérőt küldenek a vevőnek, vagy behajtó cégre bízzák a helyzet kezelését, ám ezek csak kevés esetben hoznak eredményt. Az érdekvédelmi szervezet ezért szoftveres megoldást keresett a probléma megelőzésére. A piacon már működő szolgáltatás működési elve az, hogy a vásárlók egyes adatait hashelt (titkosított) formában begyűjti egy központi adatbázisba. A rendszer nyilvántartja az adott vásárlónál az át nem vett csomagok arányszámát az összes vásárlás számához képest, majd a webáruház által beállított követelményt el nem érő vásárlóknak egyszerűen nem jelenik meg az utánvétes vásárlási lehetőség. Ezáltal – ha elég sok webshop csatlakozik a rendszerhez – nem kell külön listákat vezetniük, valamint kellemetlenség vagy adatvédelmi galiba nélkül megvédhetik magukat attól, hogy újra és újra veszteség érje őket.