Nyitókép: Magyarország kormánya

Ilyen hatással voltak a boltok forgalmára a Szép-kártyák

Infostart
2024. január 31. 16:56
A népszerű kiskereskedelmi láncok érzékelték a változást; volt, aki reménykedett benne, hogy húsvétig tart az engedmény.

A kiskereskedelmi láncok tapasztalatai szerint a lehetőség, hogy a Szép-kártyákon lévő pénzt hideg élelmiszerre is lehetett fordítani, nem generált érezhető forgalomnövekedést, azonban az emberek alternatív fizetési módként használták a béren kívüli juttatásként kapott összegeket - számolt be róla a Portfolio. Hozzátették, ugyan a lehetőség már a nyár végétől adott volt, sokan novemberre és decemberre halasztották az ilyen vásárlásokat.

A kormány döntése nyomán 2023 augusztusától december végéig volt lehetőség a Szép-kártyákon lévő pénzért hideg élelmiszert is vásárolni, azaz napi bevásárlást intézni vele a boltokban. Mint a lap írja, ez abban az inflációs környezetben logikus lépés volt, tekintve, hogy az élelmiszerek áremelkedése volt a legmagasabb az összes fogyasztási kategórián belül.

Viszont a pénz, amit így a boltokban költöttek el az emberek, hiányozhatott a turizmusból és a vendéglátásból.

Éppen ezért a lap több kiskereskedelmi láncot is megkérdezett arról, érzékelték-e a forgalom megnövekedését a bevezetés után, vagy a csökkenést januártól. Megjegyzik, a láncok a forgalmukkal kapcsolatban nem közöltek adatokat, pár részletet azért elárultak.

A Lidl azt tapasztalta, hogy a kártya használatának lehetősége nem generált extra forgalmat, az emberek sokkal inkább alternatív fizetési módként alkalmazták azt. Emiatt a Lidl nem tapasztalt forgalomcsökkenést az engedmény kivezetésekor sem.

Ezzel szemben a Penny a lapnak azt nyilatkozta, hogy a januárban realizált forgalomcsökkenés hátterében állhat a Szép-kártyás szabályok módosítása, bár azt hozzátették, hogy a hatásokat nem vizsgálták.

2023-ban a bevezetés utáni első hetekben a fizetések körülbelül 2 százaléka történt Szép-kártyával, az átlag kosárérték pedig 7500 forint körül volt.

Az Auchan szerint népszerű volt a lehetőség, azonban a Lidl-höz hasonlóan ők sem tapasztaltak forgalomnövekedést, csupán azt, hogy változott a fizetések módja. Elmondásuk szerint decemberben különösen sokan fizettek Szép-kártyával, és a lánc bízott benne, hogy az engedmény húsvétig érvényben marad.

A Tesco szintén az ünnepi szezonban érzékelte a növekedést. Beszámolójuk szerint novemberben elkezdődött egy minimális felfutás, amikor a teljes forgalom egy kis hányadát fizették az emberek Szép-kártyával. Decemberben ez az arány megháromszorozódott.