Nyitókép: Unsplash.com

Már a használt autókkal sem könnyű spórolni

Infostart
2024. január 22. 04:00
A Használtautó.hu éves elemzéséből kiderül, hogy a magyarok milyen autókat hirdettek és milyen átlagáron, a járművek mennyi idő alatt keltek el, illetve mi várható idén az árak alakulásában.

Az újautó-piac és a használtautó-import komolyabb megtorpanásával ellentétben a havi hirdetések átlagos száma éves viszonylatban növekedett a Használtautó.hu-n: 103 266 darab a 2022-re vonatkoztatott 96 223 darabhoz képest, ami 7,3 százalékos emelkedést jelent. A hirdetések forgási sebességéből mindeközben az látszik, hogy

tavaly átlagosan 36,5 napba telt túladni egy személyautón, míg ez 2022-ben ez átlagosan 31,6 napig tartott.

Vagyis tavaly átlagosan 5 nappal több ideig tartott értékesíteni egy használt autót – írja közleményében a használtautó-portálon.

Az oldalon 2023-ban a Ford Focus modellek hirdetéseire kattintottak a legtöbben, míg a második helyen a Škoda Octavia, a dobogó alsó fokán pedig az Audi A4 áll. A villanyautók között a BMW i3 a legkelendőbb, utána a Tesla Model 3, majd a Nissan Leaf következik. A hibrideket nézve pedig a tavalyi év során is a Toyota számított egyeduralkodónak: a toplista élén a Corolla, a C-HR és a RAV4 állnak.

Horváth András, a Használtautó.hu szakértője (és az Autónavigátor.hu főszerkesztője) megnézte néhány, kiválasztott népszerű modell átlagárának 2022-es évhez viszonyított alakulását is. A legtöbb esetben árnövekedés látható, 1-2 figyelemre méltó kivétellel (különösen a villanyautók esetében). Utóbbira magyarázatot adhat az a tény, hogy akik villanyautót akartak venni, már megtették. Újabb vásárlók pedig akkor jelenhetnek meg ebben a piaci szegmensben, ha még kedvezőbben alakulnak majd az elektromos autók árai – olvasható.

Modell Átlagár-növekedés/csökkenés 2023-as átlagár
Ford Focus +18,60 százalék 2,4 millió forint
Suzuki Swift +10,2 százalék 1,1 millió forint
VW Golf +13,7 százalék 2,95 millió forint
Opel Astra +6,9 százalék 1,6 millió forint
Kia Cee’d +12,2 százalék 3,88 millió forint
Skoda Octavia +12,4 százalék 3,9 millió forint
VW Passat +0,6 százalék 3,5 millió forint
Audi A4 -10,8 százalék 3,2 millió forint
BMW i3 -12 százalék 10 millió forint
Nissan Leaf -10,5 százalék 8 millió forint

A Használtautó.hu szakértője azt is megnézte, hogy az év során az összes feladott hirdetésben milyen színű használt autók fordultak elő rendszeresen: 2023-ban a leggyakoribb szín a fehér (185 955 db), a második a fekete (166 054 db), a harmadik pedig az ezüst (96 808 db) volt.

Érdekes az is, melyek voltak a 2023-as év legdrágább használt autói. Az adatok szerint a legmagasabb árkategóriában egyértelműen a Lamborghinik vitték a prímet: az Aventador és az Urus modelleket 100 millió forint felett kínálták, őket a Mercedes-AMG G 63-as modellek követik 80-90 millió forintos eladási árral.

Az oldalra tavaly még olyan ritkaságok is felkerültek, mint a Ferrari 360-as (30 millió forint feletti áron), a 812 Superfast (125 millió forint körül) és az FF is (50-75 millió forint között), ami azért különösen érdekes, mert az ennyire ritka sportautóknál a tulajok többnyire kivárnak, hogy aztán inkább aukción értékesítsék őket.

Horváth András az autópiaci trendek kapcsán kiemelte: a mélyponton lévő újautó-piacon már egyre gyakoribbak az óriási, akár sokmilliós kedvezmények, ami azt mutatja, hogy elértek egy határt, amit a vásárlók már nem képesek, és nem is akarnak megfizetni. A használtautó-piacon is hasonló trend várható, mivel az egyre kevesebb fizetőképes vásárló csökkentheti a 2024-ben várható drágulás ütemét és mértékét.