Nyitókép: Elena Popova/Getty Images

Az orosz olaj minden szankció ellenére visszatalál Európába – így

Infostart
2023. április 28. 18:06
Továbbra is érkezik Európába orosz kőolaj, a jelenlegi szabályozói környezet ugyanis lehetővé teszi azt, hogy más országok, például a jelentős olajimportra alapvetően nem szoruló India megvásárolja a nyersanyagot és a finomított termékeket, drágábban eladja.

Múlt év decemberében az EU szinte minden tengeri nyersolajimportot megtiltott Oroszországból, majd idén februárban a finomított termékekre is kiterjesztette a tilalmat. Utóbbi kapcsán számos elemző, piaci szereplő kongatta a vészharangot, mondván, hogy egy dízelhiányos környezet komoly gazdasági visszaeséssel fenyegethet. Mára persze jelentősen lecsillapodtak a kedélyek a piacon, elsősorban az enyhe tél miatt, de az is segített, hogy a kezdeti pánikhelyzetben jelentős betárazások történtek.

A legfrissebb adatok szintén abba az irányba hatnak, ami csökkenti a dízelhiányos környezet kialakulásának esélyét: az orosz termék ugyanis a jelek szerint

„nem vész el, csak átalakul”,

ugyanis a jelenlegi szabályozási környezet lehetővé teszi azt egyes EU-n kívüli országok számára, hogy olcsó orosz nyersolajat szerezzenek be, azt üzemanyaggá, mondjuk gázolajjá alakítsák, és felárral visszaszállítsák Európába – írja a Portolio.

A a Kpler elemző cég által a Bloombergnek összeállított adatok szerint India ebben a hónapban Európa legnagyobb finomított üzemanyag-szállítójává fog válni, miközben egyidejűleg rekordmennyiségű orosz nyersolajat vásárol. Az Indiába érkező orosz nyersolaj áprilisban várhatóan meghaladhatja a napi 2 millió hordót, ami a Kpler adatai szerint az ország teljes olajimportjának közel 44 százalékát teszi ki.

„Az orosz olaj minden szankció ellenére visszatalál Európába, és Indiának a nyugatra irányuló üzemanyag-export felfuttatása jó példa erre”

– közölte Viktor Katona, a cég vezető nyersolaj-elemzője.

Mint olvasható, a fejlemény finoman szólva is fekete-fehér az EU számára; a blokknak szüksége van az alternatív gázolajforrásokra azt követően, hogy kiesett a korábbi összimport 10 százalékát kitevő orosz dízelbehozatal, az Indiából érkező szállítás azonban végső soron növeli az orosz eredetű termékek iránti keresletet, és persze azt sem lehet elfelejteni, hogy az üzemanyagok „utaztatása” további megnövekedett szállítási költségeket jelent, a környezetromboló hatásról nem is beszélve. Emellett kellemetlen helyzetbe hozhatja a plusz kínálat az európai olajfinomítókat, akik nem jutnak hozzá az olcsó orosz nyersolajhoz.