Nyitókép: MTI/EPA/John G. Mabanglo

A Twittert támadná új közösségi oldalával a Meta

Infostart
2023. március 12. 20:50
A Facebook, az Instagram és a WhatsApp anyacége kihasználná a Twitter körüli zűrzavart.

A Meta közölte, hogy olyan közösségi oldalon dolgozik, amely kizárólag szöveges bejegyzések megosztására használható - írja a Sky News.

A cég szóvivője megerősítette, hogy ez is olyan decentralizált platform lesz, mint amilyenek a tavaly ősszel Elon Musk megvásárolta Twitter körüli ellentmondásos viszonyok közepette nagy népszerűségre tettek szert.

"Úgy gondoljuk, hogy van igény egy felület kialakítására, ahol az alkotók és a közszereplők friss információkat oszthatnak meg tevékenységeikről" - fogalmazott a cég szóvivője.

Az új appot az Instagramhoz kapcsolódva készítik, az ott felhasználói fiókkal rendelkezők be tudnak jelentkezni majd ide is, de a működés más alapokon nyugszik majd.

A hírek szerint támogatni fogja az ActivityPub nevű decentralizált közösségi hálózati protokollt, amely a Twitter néhány riválisát, például a Mastodont is működteti.

A decentralizált platformok az internet egy korábbi korszakát idézik, amelyben a nagy technológiai vállalatoknak még nem volt monopolhelyzetük az emberek által használt weboldalak felett. A Facebookot és a Twittert például egy-egy vállalat irányítja, ezek teljes felügyeletet gyakorolnak a platformon engedélyezett tartalmak tekintetében. A Mastodon és más, tavaly ismertté vált Twitter-alternatívák azonban számos független közösségből vagy szerverből állnak, amelyek egy ernyő alatt élnek. Ezeket különböző magánszemélyek vagy cégek működtethetik, saját szabályokkal és irányelvekkel.

Jack Dorsey, a Twitter alapítója is egy ilyen hálózatot fejleszt:

a Blue Sky nevet viselő platformot tavaly óta tesztelik.

Tavaly év végén megugrott az érdeklődés az ilyen platformok iránt, de a szakértők által jelzett változás nem következett be a felhasználói szokásokban: a Mastodon felhasználóinak száma stagnál.

Az ilyen platformok hátránya, hogy általában nem olyan könnyen használhatók és nem annyira vonzók a szemnek, mint például a Facebook, amit a nagyszülőktől az unokák generációjáig mindenki használ.

A Meta hálózata valószínűleg a mainstream közönséget célozza, de nem biztos, hogy sikerre van ítélve: a cég Sparked nevű videós randiszolgáltatása és a párokat középpontba állító Tuned közösségi platform is kudarcot vallott az elmúlt években.