Nyitókép: mbbirdy/Getty Images

Tesztelték a legújabb vezetéstámogató rendszereket: nem a Tesla nyert

Infostart
2023. február 19. 19:55
A Tesla Autopilotja egykor még úttörő technológiának számított, mára azonban számos márka autóiban megtalálható ugyanez a megoldás.

Ma már az új autók több mint fele rendelkezik ilyen fejlett vezetőtámogató rendszerrel (ADAS): a Consumer Reports friss jelentése 22 márka ADAS-megoldásait rangsorolta, a Tesla pedig mindössze a hetedik helyre került – írja a CNN.

A legjobb ilyen rendszert, a BlueCruise-t a Ford építi be gépjárműibe, de megelőzi a Teslát még a General Motors, a Mercedes-Benz, a BMW, a Toyota és a Volkswagen vezetőtámogató rendszerének minősége is. A legrosszabb eredményt a Hyundai, a KIA és a Genesis megoldásai érték el.

A BlueCruise két jelentős területen eltér a Tesla rendszerétől. A Ford rendszerét úgy tervezték, hogy a járművezetők hosszú időre levehessék kezüket a kormányról, miközben az előre részletesen feltérképezett autópályákon haladnak. A BlueCruise

infravörös kamerát használ az autóban, amely figyeli a vezető arcát,

és meggyőződik arról, hogy a vezető az útra figyel. A második helyezett GM Super Cruise rendszere az egyetlen másik, a Consumer Reports által tesztelt rendszer, amely ilyen módon működik.

A vezetőt megfigyelő rendszer miatt kaphatta a Ford ezt a magas értékelést: a legtöbb gyártó és a Tesla sem figyeli kamerával, hova néz a volán mögött ülő ember, csak a kormánymozdulatok alapján állapítja meg, hogy hova figyelhet.

Az ilyen típusú vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt autók nem önvezetők: jelenleg egyetlen engedélyezett önvezető autó sincsen a piacon. A sofőröknek folyamatosan a forgalmat kell figyelniük és készen kell állniuk arra, hogy azonnal átvegyék az irányítást az automatikától, ha beavatkozásra van szükség.

Egyes rendszerek mindössze azt figyelik, milyen súllyal nehezedik a sofőr keze a volánra, ez alapján döntik el, tényleg figyel-e.

"Tesztjeink során mind a Mercedes-Benz, mind a Tesla körülbelül 30 másodpercig hagyta, hogy a jármű úgy haladjon az autópályán, hogy a sofőr keze nincs a volánon, mielőtt az első hangjelzés arra szólította volna a vezetőt, hogy tegye vissza a kezét a kormánykerékre" – idézte az eredményekről szóló jelentés Kelly Funkhousert, a Consumer Reports csatlakoztatott és automatizált járművekért felelős vezetőjét.

A Consumer Reports 40 különböző tesztnek vetette alá a különböző rendszereket,

hogy felmérjék, mennyire jól kormányozzák a járműveket, hogyan biztosítják, hogy a vezető éber maradjon, és hogyan kezelik a figyelmetlen vagy akár eszméletlen vezetőt. A fejlettebb funkciókat, például az automatikus sávváltást, amely egyes rendszerekben elérhető, nem értékelték, ugyanígy nem értékeltél a Tesla teljesen önvezető funkcióját sem.

Azt is tesztelték, hogy a különböző technológiák milyen módon kommunikálják a járművezetőkkel azt, hogy éppen rendelkezésre állnak-e. Az ilyen technológiák használata esetén a járművezetőknek

folyamatosan tudniuk kell, hogy a rendszerek működnek-e,

esetleg csak részben működnek vagy kikapcsoltak. A GM Super Cruise rendszere egy élénk színű fénysávot használ a kormánykerék felső részén, hogy figyelmeztesse a vezetőt a rendszer állapotára, illetve arra, ha át kell vennie a vezetést. A Ford járművekben a műszeregység kijelzője a rendszer állapotának jelzésére változtatja a színét.

Néhány rendszer, mint például a Ford, a GM és a Rivian rendszerei, csak akkor működik teljes mértékben, ha a járművet meghatározott, kijelölt autópályákon vezetik. Más rendszereknél nincsenek ilyen korlátozások, és bár lehet, hogy autópályára szánták őket, semmi sem akadályozza meg, hogy osztatlan, kereszteződésekkel rendelkező utakon is használják őket. A Consumer Reports külön felhívta a figyelmet a Tesla és a Lexus rendszereire, mivel lehetővé teszik használatukat potenciálisan veszélyes helyzetekben.

Ami a sávtartást illeti, a Ford, a Mercedes és a Tesla rendszerei még kanyargós utakon is jó teljesítményt nyújtottak, de a Hyundai, a Kia és a Genesis rendszere a Consumer Reports szerint hajlamos volt arra, hogy a jármű a vonalak között ide-oda kanyarogjon. Különösen a Kia rendszere nem volt képes a kanyarokban a sávban maradni.

A felhasználói kézikönyveket is értékelte a jelentés: eszerint azok meglehetősen homályosak és nem nyújtanak túl sok segítséget,

"inkább tűnnek a gyártó felelősségének csökkentésére használt eszközöknek, mintsem hogy segítsék a járművezetőket e csúcstechnológiás rendszerek teljes megértésében és használatában".