Nyitókép: Zapp2Photo/Getty Images

Újabb csapás a hazai autóipari beszállítóknak

Infostart
2022. január 22. 06:30
Az energia és az alapanyagok árának változása miatt legalább 10, de akár 20 százalékos drágulás is történhet a szektorban.

Meglehetősen gyengén teljesített, 15-20 százalékkal visszaesett tavaly a hazai autóipar a globális nehézségek következtében, a gyárak többször leálltak az alkatrészhiány miatt, mindez rányomta a bélyegét a beszállítói láncok teljesítményére is – mondta a VG-nek a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének (Majosz) elnöke. Nyirő József kiemelte, hogy egy autó nem készülhet el, ha bármelyik alkatrész hiányzik belőle, ezért is okozott nagy gondot az alapanyag- és a csiphiány, illetve a szállítási nehézségek is.

Gyárbezárásokra, jelentősebb elbocsátásokra még nem volt szükség, a cégek tartalékokból és állami támogatásokból maradtak a felszínen, viszont mivel a tartalékaik fogynak, kulcsfontosságú lesz az idei év. A Majosz elnöke egyelőre kiemelt idei kockázatnak nevezte az energiaköltségek drasztikus emelkedését. Hatalmas versenyhátrányba kerülhetnek azok a vállalkozások, amelyeknek a lejárt áramvásárlási szerződésük helyett magasabb áron kell újat kötniük. Emellett a munkaerő költségeinek emelkedése is jelentős kiadásnövekedést okoz.

A globális ágazati előrejelzések szerint a szállítási nehézségek és a konténerválság arra ösztönzi a gyártókat, hogy rövidüljenek az ellátási láncok, aminek a kelet-közép-európai országok lehetnek a nyertesei. A magyarországi piacon egyelőre nem tapasztalható ilyen folyamat. Bár a szállítási költségek már elszálltak, még mindig a távol-keleti gyártók vezetnek árversenyben – mutatott rá Nyirő József.

A hazai autóipari beszállítóknak tavaly romolhatott a nyereségessége az alapanyagok, a szállítás és a raktározási költségek együtt mintegy 10 százalékos drágulást eredményező növekedése miatt.

A Majosz elnöke szerint az idén az energia és az alapanyagok drágulása miatt 10 százalék körüli, de akár 20 százalékos áremelkedésre is lehet számítani. Ennek ellenére a legtöbb gyártó bizakodik, hogy év közben javulni fog a helyzet, és december végére talpra áll az autóipar.