Nyitókép: David Trood/Getty Images

Mit tehetünk, ha gond van a karácsonyi ajándékkal?

Infostart / InfoRádió - Baumann-Tuka Nikoletta
2021. december 18. 17:14
A szokottnál is gondosabban érdemes megőrizni a számlát, nyugtát, amikor karácsonyi ajándékokat vásárolunk, az adventi vásárokban pedig célszerű feljegyezni a kereskedő adatait, hogy szükség esetén fel tudjuk venni vele a kapcsolatot – figyelmeztet a fogyasztóvédelem. Keszthelyi Nikolettát, az Innovációs és Technológiai Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkárát kérdeztük.

A karácsonyi ajándékok esetében is előfordulhat, hogy egy-egy termék hibás, ilyenkor pedig természetesen minőségi kifogással élhetünk. Más a helyzet azonban, ha mondjuk a megajándékozottnak nem tetszik az adott ajándék – hívta fel a figyelmet Keszthelyi Nikoletta.

Ha hibás egy termék, akár hagyományos boltban, akár online vásároltuk meg, élni tudunk a jótállási, szavatossági jogainkkal. A drágább termékek, kiváltképp a műszaki cikek esetében már érvényes az 1, 2, akár 3 éves jótállási időszak – értékhatártól függően. Például egy 250 ezer forint fölötti terméknél 3 év jótállás biztosított – jelezte az ITM államtitkára.

Ami az eljárást illeti, a hibás terméket vissza kell vinni a kerekedőnek, akinek meg kell javítania. Ha ez nem áll módjában, cserélnie kell, vagy vissza kell fizetnie a vételárat. Fontos, hogy a jótállás esetén az úgynevezett három munkanapos csere is él, vagyis ekkor a vállalkozásnak automatikusan cserélnie kell a terméket, javításra nincs módja. Mindez természetesen vonatkozik az online vásárlásokra is, azzal a kitétellel, hogy ha karácsony előtt 14 napon belül történ a rendelés, akkor élhetünk az elállási joggal mindenféle indoklás nélkül – tette hozzá a szakértő.

Ha viszont hagyományos kereskedelemben vásároltunk, és nem tetszik a termék, nincs elállási lehetőségünk, hiszen ki tudtuk próbálni, beszélni tudtunk az eladóval a termék tulajdonságairól. Ilyenkor Keszthelyi Nikoletta tanácsa szerint célszerű az ajándékvásárlás előtt a kereskedővel/eladóval egyeztetni azt, hogy akár a két ünnep között, vagy januárban a vételár levásárolható-e, vagy kicserélhető-e a termék, ha nem felel meg. A fogyasztóvédelem szerint az is javallott, hogy a szóbeli megbeszéléseknek írásos nyomuk is legyen, akár a blokkon, akár a jótállási jegyen feltüntetve. „Szerencsére egyre több kereskedő él már ezzel az üzletpolitikával azért, hogy vásárlóit megtartsa” – fogalmazott az ITM munkatársa.

Adventi vásárok

A karácsonyi vásárok esetében minden esetben tanácsos megnézni, hogy kitől vásárolunk – emelte ki Keszthelyi Nikoletta. Ismeretes, a kereskedőknek a bódéjukon (is) fel kell tüntetniük az elérhetőséget, valamint a cégnevet, amit érdemes akár lefotózni, vagy felírni, hogy a későbbiekben, ha a megvásárolt termék esetleg hibás, tudjunk a szavatossági jogokkal élni.

Az év végi időszak a kiskereskedelem mellett a fogyasztóvédelemben is főszezon. Az ünnepi ellenőrzések november végén megkezdődtek, és szilveszterig folytatódnak.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Mit tehetünk, ha gond van a karácsonyi ajándékkal? – Keszthelyi Nikoletta
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást