Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Egész jól vizsgáztak az üzletek a fogyasztóvédelmi ellenőrzéseken

Infostart / InfoRádió - Sipos Ildikó
2021. június 16. 12:52
Az üzletek 13 százalékánál találtak kisebb hiányosságokat a hatóságok az elmúlt két hónapban azt követően, hogy április eleje óta van lehetőség a nem napi fogyasztási cikket forgalmazó boltokban is vásárolni – mondta az InfoRádiónak a fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár. Keszthelyi Nikoletta hozzátette, a legtipikusabb hiányosság az volt, hogy nem raktak ki kézfertőtlenítőt a vásárlók számára.

A fogyasztóvédelem két hónapja folyamatosan ellenőrzi a védelmi intézkedések betartását a kereskedelmi egységekben. A tapasztalat összességében pozitív, ugyanis az üzletek nagy aránya betartja az előírt szabályokat – fogalmazott az InfoRádióban Keszthelyi Nikoletta. Ismeretes, a fogyasztóvédelmi hatóság az ellenőrzések során egyebek mellett vizsgálja, hogy

  • az üzlet az üzlethelyiség méretével arányos létszámkorlátozást betartja-e,
  • jól láthatóan tájékoztatja-e a vásárlókat, hogy egyszerre hány fő tartózkodhat az üzlethelyiségben.
  • Azt is nézik, hogy megtörténik-e a vásárlóterek és a bevásárlókocsik folyamatos fertőtlenítése.

A fogyasztóvédelmi hatóság az említett időszakban közel 3600 ellenőrzést hajtott végre országosan, amelyek során

a kifogásolási arány stabilan 13 százalék alatti volt, és a leggyakoribb problémák a kézfertőtlenítők kihelyezésével adódtak

– tette hozzá a felelős helyettes államtitkár. Említésre érdemes, hogy az üzletek-vállalkozások több mint fele az ellenőrzés ideje alatt pótolta a felmerült hiányosságokat.

167 kereskedelmi egység esetében történt utóellenőrzés, de ezek során jellemzően már nem volt szükség kifogás megállapítására. Kivéve egy Csongrád-Csanád megyei pékségben, ahol ismét a kézfertőtlenítő hiányával volt a gond, emiatt 200 ezer forintra szankcionálta a kormányhivatal. Ugyanakkor például a maszkhasználattal kapcsolatban nem került kifogás megállapítására az üzletekben a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzései során.

Keszthelyi Nikoletta az InfoRádió érdeklődésére arra is kitért, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság gyakorlata általánosságban az, hogy az első ellenőrzés során – főként a kis- és középvállalkozások esetében – csak figyelmezteti az adott kereskedelmi egységet, és ez így van a védelmi intézkedések betartásának ellenőrzésénél is. Vagyis elsőként minden esetben csak figyelmeztetésre, kötelezésre került sor az üzletekben, szankcionálásra – bírság kiszabására – pedig kizárólag a megismételt utóellenőrzésekkor, amennyiben figyelmen kívül hagyták a korábbi figyelmeztetést.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Egészen jól vizsgáztak az üzletek a fogyasztóvédelmi ellenőrzeken
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást