Nyitókép: Pixabay

Ez várható az üzletekben a húsvét előtti napokban

Infostart / MTI
2021. március 30. 14:00
A roham valószínűleg elmarad, de a forgalom emelkedett lesz. Csokiból a szokottnál is több fog fogyni várhatóan, nem ismétlődik meg a tavalyi helyzet, amikor a termékek negyede a polcokon maradt. Az üzletek általában április 2-án, 4-én és 5-én lesznek zárva.

Emelkedik a forgalom az üzletekben a húsvéti időszakban a szokásoshoz képest, de az ünnepi felfutás idén sem lesz olyan nagy, mint a járvány előtt – mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

Vámos György kifejtette: 2019-ben a húsvéti költések hatására 50-60 milliárd forinttal ugrott meg az élelmiszerboltok forgalma a január-februárihoz képest, ilyen nagy kiugrás tavaly sem volt, és most sem várható.

Érezhetően megfontoltabban vásárolnak a fogyasztók, beszereznek hagyományos húsvéti termékeket, de nem annyit, mint az előző években, mert a járvány miatt kevesebb családi, baráti összejövetelt terveznek - fogalmazott.

Hozzátette, hogy az élelmiszerek forgalma kiegyensúlyozottabb; az iparcikkek, ajándékok esetében a boltok zárva tartása is korlátozza a vásárlásokat, és ezt a webáruházak csak részben tudják pótolni.

Vámos György felhívta a figyelmet arra, hogy

a háromnapos zárva tartás miatt közvetlenül az ünnep előtti napokban tömeg lehet az áruházakban, amit fontos lenne elkerülni,

lehetőség szerint nem kellene az utolsó percre hagyni a bevásárlásokat.

Készülnek az élelmiszer-kereskedő láncok

A Spar a forgalom jelentős bővülésére számít húsvétkor. A vevők a járvány kialakulása óta kevesebbszer, de alkalmanként jóval többet vásárolnak, az áruházlánc várakozása szerint az ünnepi beszerzések során kiemelkedően megnőhet a vásárlások értéke.

A Lidl szintén élénk forgalomra számít. Az áruházlánc tájékoztatása szerint a héten várhatóan már szerdán megélénkül a kereslet, csütörtökön és szombaton pedig erősebb lesz a forgalom a megszokottnál.

Az Auchan az elmúlt hetek, illetve napok alapján kiegyensúlyozott forgalmat vár, zsúfoltságra nem számítanak, mert áruházaik nagy alapterületűek; a legerősebb nap a csütörtök lehet.

A Tesco tájékoztatása szerint hétről-hétre nő a kereslet az ünnepi hozzávalók iránt. A tavaly húsvéti és karácsonyi tendenciák alapján ugyanakkor úgy látják, hogy a járványhelyzet ellenére most is az ünnepet megelőző pár napban lesz a legnagyobb a forgalom, főként, mert a húsvéti menühöz sok frissáru tartozik.

Az édességvásárlás a járványtól függetlenül felpörög

A 2020-as 822 tonnánál néhány százalékkal több, mintegy 850 tonnás húsvéti szezonális édesség értékesítésére számítanak idén az előzetes adatok alapján az édességgyártók, és az árbevétel 3-4 százalékos emelkedésére - mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének (Hunbisco) elnöke online kerekasztal-beszélgetésen kedden.

A húsvét árbevétele a járvány előtti utolsó évben, 2019-ben 4 milliárd forint fölött alakult, tavaly ez drasztikusan visszaesett: 20-25 százalékkal 3,2 milliárd forintra. Az édességek piaca ugyanakkor stabil maradt 2020-ban, annak ellenére, hogy

tavaly csaknem minden negyedik csokinyúl vagy tojás ottmaradt a boltok polcain

- mondta.

A tapasztalataik szerint 40-40 százalék körüli részesedéssel a csokinyúl és a csokitojás a legnépszerűbb termék.

A húsvéti szezonális édességek mennyisége a korábbi években az ezer tonnát is elérte, ez

másfélszerese a Mikulás-szezonnak,

amikor 600 tonna körül alakul a fogyasztás. A teljes, éves édességfogyasztásnak az 5 százalékát teszi ki a húsvéti.

Ugyanakkor, a járványhelyzettől függetlenül, a húsvéti szezonális édességek értékesítése évről-évre csökken, mert változnak a fogyasztói szokások. A tavalyi, lezárások miatti visszaesést kiárusításokkal próbálták mérsékelni, már hetekkel az ünnep előtt. Még így is jelentős készletek maradtak a gyártóknál a járvány első hulláma miatt - ismertette Némethné Szabó Alíz, a Metro Kereskedelmi Kft. édesség és cukrászati menedzsere.