Nyitókép: pixabay

Megnyílt az út a nagy techcégek magyarországi felelősségre vonása előtt

Infostart / InfoRádió - Varga Mónika
2021. február 20. 16:51
Van egy uniós irányelv, amely alapján a francia szakhatóság már több tízmilliárd forintnyi eurót akasztott le a Google-ról és az Amazonról.

Magyarországon működő szolgáltatók és honlap-üzemeltetők is bírságolhatók egy uniós adatvédelmi irányelv alapján. A Francia Adatvédelmi Hatóság ugyanezen szabálynak köszönhetően már tavaly év végén rekordösszegű, mintegy 48 milliárd forint értékű büntetést tudott kiszabni a Google-ra és az Amazonra.

A francia hatóság szerint

a két cégóriás megfelelő tájékoztatás nélkül helyezett el úgynevezett sütiket felhsználóik számítógépén,

így lehetőségük nyílt az érintettek széles körű megfigyelésére. A legálisan használt sütik célja is a webes tevékenység figyelése, az így nyert információkat a szolgáltatások fejlesztésére használják fel. A sütikkel nyert adatokat azonban például marketingcélokra is használhatják – magyarázta az InfoRádióban Teleki Lóránt, a BDO Legal adatvédelmi tanácsadója.

"Ezek a sütik apró szöveges fájlok, amelyek a laikusoknak nem sokat mondanak, felismerhetetlenek, de lehetővé teszik az adott internetfelhasználó teljes nyomonkövethetőségét: böngészés, tartózkodási hely, vásárlási preferenciák."

A büntetés kiszabásának alapjául szolgáló uniós irányelv márpedig megtiltja a sütik elhelyezését, ha a fehasználó nem kap róluk előzetes és világos tájékoztatást, vagy azokhoz ezután sem sem járult hozzá. Ezt márpedig Magyarország is használhatja irányadó jogelvként – hívta fel a figyelmet az adatvédelmi tanácsadó.

"Ez az irányelv a magyar jogban is megtalálható, ez alapján a magyar nemzeti adatvédelmi hatóság is fel tud lépni a Google-lal vagy más adatkezelő céggel szemben."

Teleki Lóránt szerint

a szolgáltatók könnyen elkerülhetik az esetleges büntetést, ha hozzájárulást kérnek a sütik kezeléséhez és elhelyezéséhez, és ilyenkor ennek elutasítását is könnyen hozzáférhetővé teszik.

Fontos, hogy a sütik kezelésének céljáról is tájékoztassák a felhasználókat. Egy honlapon pedig nem szerepelhet olyan süti, amely a felhasználó hozzájárulása nélkül harmadik személynek gyűjt adatot. A szakértő szerint a tagállami hatóságok egyre gyakrabban szabnak ki adatvédelmi bírságot. Az olasz versenyfelügyet például szerdán 7 millió euróra büntette a Facebookot, mert szabálytalanul használta fel reklámokhoz a felhasználók adatait.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
A magyar hatóság is büntethet egy uniós irányelv alapján
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást