Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

Megterhelték a Tesco üzleti eredményét a régiónk kihívásai is

Infostart / MTI
2020. április 8. 18:17
A nehézségeket tetézte a koronavírus-járvány - hajmeresztő számok a pánikvásárlásról. Magyarországon más a helyzet, mint a többi országban.

Csökkent a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat, a Tesco adózás előtti eredménye a februárral véget ért 2019-2020-as pénzügyi évben. Szerdai beszámolójában a cég közölte, hogy közép-európai részlegének átszervezési költségei terhelték a teljesítményt, és a koronavírus-járvány is jelentős többletkiadásokkal jár.

A Londoni Értéktőzsdén közzétett 122 oldalas előzetes beszámoló szerint a csoportszintű értékesítés a 2018-2019-ben mért 56,88 milliárd fontról 0,7 százalékkal 56,52 milliárd fontra (23 ezer milliárd forintra), az adózás előtti csoportszintű eredmény 18,7 százalékkal 1,32 milliárd fontra csökkent.

A Tesco közép-európai hálózatának külön mért éves csoportszintű működési eredménye folyó árfolyamon, kivételes tételek nélkül kalkulálva 29,4 százalékkal 156 millió fontra csökkent a február 29-én véget ért 2019-2020-as pénzügyi évben.

A beszámoló szerint Magyarországon a Tesco az elmúlt pénzügyi évben 557,05 milliárd forint - 376,60 forint/font egész éves átlagos árfolyammal számolva 1,479 milliárd fontnak megfelelő - bevételt ért el.

A közép-európai EU-térségben a magyarországi Tesco-hálózat bevétele volt a legmagasabb az átlagos árfolyamokon számolt fontérték mércéjén.

A Tesco a közép-európai piacon jelentős átalakítást hajtott végre, Lengyelországban alapvetően módosította üzleti hozzáállását, Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban pedig átméretezte és egyszerűsítette üzleti tevékenységét.

Változatlan árfolyamon számolva a térségi értékesítés 10,1 százalékkal esett éves összevetésben. Ezt elsősorban azok a jelentős fennakadások és készletkiárusítási költségek okozták, amelyek az általános térségi árukínálat észszerűsítését, vonzóbbá tételét célzó átalakításokból eredtek - áll a beszámolóban.

A jelentés szerint

  • a Tesco a közép-európai piacokon 545 hipermarketet alakított át megfelelőbb méretűvé,
  • 28 üzletet bezárt,
  • Lengyelországban pedig befejezte az áttérést a kétformátumú modellre, amelyben szupermarketek és kompakt - vagyis a korábbinál kisebb - méretű hipermarketek működnek.

A vállalat közölte, hogy a nem produktív eladótér jelentette probléma kezelésének jegyében az elmúlt pénzügyi évben csaknem 280 ezer négyzetméterrel csökkentette a közép-európai piacokon működő hálózatainak eladóterét, ebből 195 ezer négyzetméternyi eladótér Lengyelországban szűnt meg.

Hajmeresztő számok a pánikvásárlásról

Dave Lewis, a Tesco vezérigazgatója beszámolt arról is, hogy az új koronavírus okozta járványt kísérő pánikvásárlások - jóllehet mostanra jórészt elcsitultak - komoly próba elé állították a cég ellátási és beszállítói kapacitásait.

A cégvezető által ismertetett adatok szerint a járvány első időszakát jellemző tömeges felvásárlások csúcspontján a Tesco üzleteiben 6 millió babkonzerv - a szokásos mennyiség több mint kétszerese - fogyott. A folyékony szappan értékesítése 363 százalékkal, a paradicsomkonzerveké 115 százalékkal, a vécépapírtekercseké 76 százalékkal emelkedett.

A Tesco március 20. óta 45 ezer új munkatársat vett fel, hogy eleget tudjon tenni a hirtelen megugrott keresleti nyomásnak.

A cég becslése szerint a koronavírus-járvány okozta többletköltségek az idén megközelíthetik az egymilliárd fontot.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!