Nyitókép: Pixabay.com

Óriási változtatásra kényszerülnek az autógyártók 2025-ig

Infostart / InfoRádió - Rozgonyi Ádám
2020. február 9. 16:35
Nőtt az autók szén-dioxid-kibocsátása az Európai Unióban, ráadásul ennek mértéke átlagosan 39 százalékkal magasabb a bevallottnál. Míg a különböző nagy ágazatok – mint például az energiaipar vagy az otthonok – szennyezése 1990 óta csökkent, addig a közlekedésé ötödével nőtt – hangzott el egy budapesti konferencián.

Tavaly áprilisban szigorúbb szabályokat fogadott el az Európai Tanács a közúti közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében. Az unió döntése szerint 2025-től további 15, 2030-tól pedig 37,5 százalékkal kell mérsékelni a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátását. A számítások szerint ehhez

2025-re a gépjárművek harmadát, 2030-ra pedig kétharmadát tölthető hibridre vagy elektromosra kell cserélni.

Az illegális technológiákkal meghamisított károsanyag-kibocsátási adatok miatt szigorították a járművek kibocsátási vizsgatesztjét is, 2018 szeptemberétől már csak a valós üzemi terhelést a korábbi eljárásnál pontosabban modellező új emissziómérési eljáráson tesztelt gépjárműveket lehet forgalomba helyezni az unióban.

A közlekedési szennyezés volt a témája a Levegő Munkacsoport, a Német Környezetvédelmi Segélyszervezet és a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség nemzetközi konferenciájának is. Itt elhangzott, hogy az autók szennyezőanyag-kibocsátása átlagosan 39 százalékkal magasabb a bevallottnál. Míg például az energiaipar vagy az otthonok szennyezése 1990 óta csökkent, addig a közlekedésé ötödével nőtt.

Az autógyártóknak még öt évük van arra, hogy alkalmazkodjanak a szigorúbb emissziómérési eljáráshoz – jelezte Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési szakértője.

"2025-ig tart az átmenet, amíg áttérünk arra, hogy a típusbizonyítványban már csak az új módszer szerint mért fogyasztást veszik figyelembe, fel kell készülni erre az időre.

Az is probléma, hogy az új autók nem feltétlenül annyit fogyasztanak, mint amennyit a típusbizonyítványba beleírtak, vagyis mint az a típusautó, amit megvizsgáltak"

– tette hozzá Vargha Márton. Mint mondta, olyan rendelkezések is vannak az Európai Unióban, hogy a nemzeti közlekedési hatóságoknak mérniük kell az új autók fogyasztását, és ha nagy eltérést tapasztalnak, akkor hivatalos eljárást indíthatnak az autógyártó ellen, ami akár oda is vezethet, hogy az adott típus gyártását fel kell függeszteni.

Ha a következő években tovább emelkedik az európai autóflották átlagos szén-dioxid-kibocsátása, becslések szerint több milliárd eurós bírságokat fognak fizetni a gyártók – írta korábban az autoblog. A portál szerint akár 33,6 milliárd eurós bírságot is kiróhatnak az európai újautó-piac szereplőire 2021-ben, ha nem képesek csökkenteni flottaszintű átlagos kibocsátásukat.