Nyitókép: Pixabay

Közúti átadások 2020-ban - itt a lista

Infostart / MTI
2019. december 19. 07:58
Új gyorsforgalmi kapcsolat Erdély felé, egy Duna-híd, Sopronig érő M85 - többek között ezek is rajta vannak.

Több autópálya-szakaszt és egy Duna-hidat is átadnak jövőre - derül ki abból az interjúból, amely a Magyar Nemzet szerdai számában jelent meg Mosóczi Lászlóval, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárával.

Mint mondta, a legnagyobb várakozás az M4-es Üllő és Abony közötti részét övezi, de átadják az út román határhoz közeli, Berettyóújfalu-Nagykereki szakaszát is. Ez utóbbival az M43-as után

a második gyorsforgalmi kapcsolat épül meg Erdély irányába.

Mosóczi László közlése szerint érdemben haladnak a megyei jogú városok bekötésével is: jövőre elkészül az M85-ös Csorna és Sopron között, és befejeződik az M3-astól Egerig vezető sztráda fejlesztése.

A tervek szerint jövőre átadják a komáromi Duna-hidat is.

Vasúti projektek

Erre jövőre minden korábbinál többet, csaknem 300 milliárd forintot fordít a kormány, uniós társfinanszírozással. A legfontosabb beruházások a Rákos-Hatvan és a Kelenföld-Pusztaszabolcs vonatszakaszon zajlanak, de befejezik a Püspökladány-Debrecen és a Szombathely-Kőszeg vonalak fejlesztését is. Jövőre forgalomba állnak az első emeletes motorvonatok a legforgalmasabb - váci és ceglédi - vonalakon.

A nemrég életbe lépett éves menetrendben már szerepel a Budapest-Szeged között megállás nélkül közlekedő InterCity-vonatpár, ennek menetideje az államtitkár szerint versenyképes az M5-ös autópályán közlekedő buszokéval vagy személyautókéval.

Jövőre döntés lesz a ferihegyi vasút pályázatáról

Elkészültek az engedélyezési tervek a Liszt Ferenc repülőtér terminálját érintő kétvágányú, villamosított vasúti kitérő megépítésére is. A kivitelezés pályáztatásához kormányzati döntés szükséges, és a következő európai uniós támogatási program összeállításának időszerűsége miatt a döntést jövőre meg is kell hozni - szögezte le Mosóczi László.

Beszélt az államtitkár az M0-sról is. Hangoztatta, hogy

egy Budapest méretű város körül minden épeszű szakmai megfontolás szerint teljes autópálya-gyűrűt érdemes építeni.

Az északi szektor tervei már rendelkezésre is állnak, a még hiányzó szakasz esetében pedig a soron következő kormányzati felülvizsgálat részeként kérnek felhatalmazást arra, hogy megvalósíthatósági tanulmányt készíthessenek.

Az idei legfontosabb eredmények között Mosóczi László a 21-es főút bővítésének befejezését, a négysávosra bővített M15-ös és M70-es átadását, az M44-es középső szakaszának elkészítését sorolta fel. Kiemelte a Mezőzombor és Sátoraljaújhely közötti vasútszakasz villamosítását, valamint a Balatoni Bringakör korszerűsítésének megkezdését és a Budapest-Balaton kerékpárút építésének elindítását is.

Schanda Tamás: ez egy régi és nagy adóssága volt a kormánynak

Az idén 566 milliárd forintból valósultak meg útépítések és fejlesztések Magyarországon, ami rekordnak számít - hangoztatta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára szerdán Rajkán, ahol átadták az M15-ös autóút kétszer kétsávos autópályává bővített szakaszát. Schanda Tamás elmondta, hogy ez a beruházási összeg az évek óta kiemelkedően jó, az európai uniós átlagot is meghaladó gazdasági teljesítménynek köszönhető.

Mint mondta, a kormány kiemelt feladata, hogy 2016 és 2024 között mintegy 5 ezer milliárd forintból fejlessze a közúti és a vasúti közlekedést. Az összegből közúti fejlesztésre 3200 milliárd forintot fordítanak, amiből 1800 milliárd forint belföldi forrás.

A kormánynak az a terve, hogy bekapcsolja a gyorsforgalmi úthálózatba a megyei jogú városokat és kiemelt gazdasági területeket, elvezesse az autópályákat és autóutakat az országhatárokig, valamint az, hogy harminc percen belül az ország bármely pontjáról elérhető legyen egy négy sávos út.

Az M15-ös autópályáról azt mondta, hogy ez egy régi és nagy adóssága volt a kormánynak. A tavaszi befejezési határidő előtt elkészült bővítéssel teljes értékű autópálya összeköttetés jött létre Budapest és Pozsony között, amelynek nemzetstratégiai jelentősége van. Hozzátette, hogy

az M1-es autópálya és a rajkai országhatár közötti 14,5 kilométeres szakaszt:

  • kétszer két sávra bővítették ki,
  • akadálymentesítették a határátkelőt,
  • hét felüljárót építettek,
  • 19 műtárgyat újítottak fel és
  • két külön szintű csomópontot építettek át Rajkánál és Hegyeshalomnál.

Hozzátette, hogy az országban összesen 15 helyszínen zajlik gyorsforgalmi útépítés, amelyek legkésőbb 2022-ig elkészülnek, emellett a Felvidék felé 2020-ban adják át a komáromi Duna-hidat, 2021-ben pedig elkészül az M30-as befejező szakasza, amellyel Budapest felől Miskolc érintésével Kassáig lesz kiépült sztrádakapcsolat.

Széles Sándor Győr-Moson-Sopron megyei kormánymegbízott azt emelte ki, hogy a térség az elmúlt két évben felértékelődött az ország gazdasági életében, Bezenye és Hegyeshalom között olyan gazdasági terület nyílt meg, ahol a következő négy-öt évben egy egymilliárd eurót érő beruházás valósulhat meg. Kiss Vince Rajka polgármestere a sztráda gazdasági előnyein túl azt hangoztatta, hogy a felvidéki településekkel könnyebbé válik a kapcsolattartás. A sztráda mindegyik sávja tejes hosszában várhatóan szerda estétől járható.