Nyitókép: Pixabay.com

Black Friday: jogsértő magatartás miatt szorulhatnak idén is a piacvezető webáruházak

Infostart / InfoRádió - Kiss Melinda Katalin
2019. december 5. 08:22
Eddig a tavalyinál kevesebb panaszt kapott a fekete péntekkel kapcsolatos akciók miatt a Gazdasági Versenyhivatal, azonban a piac két meghatározó webáruháza ellen már indultak eljárások. A részletekről Kollár Kinga, a GVH szóvivője beszélt.

Meglepő módon a tavalyi évhez képest valamivel kevesebb panaszt kapott a Gazdasági Versenyhivatal az akcióktól hemzsegő időszakban – fogalmazott az InfoRádiónak Kollár Kinga szóvivő. November 22-től december 4-ig mindösszesen 14 bejelentés történt, azonban még továbbiak is várhatók, tekintettel arra, hogy hivatalosan a Black Friday a múlt pénteken volt, illetőleg a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kerülhetnek még át ügyek a GVH-hoz, tette hozzá a szervezet munkatársa.

A szóban forgó panaszosok leggyakrabban műszaki cikkeket kerestek az akciók alkalmával – mobiltelefont, játékkonzolt, fülhallgatót, okosórát –, eközben pedig azzal szembesültek, hogy

bizonyos kereskedők fiktívárazták a termékeket,

vagyis előre megemelték, majd azt akciózták. A másik jellemző panasz, hogy a készletek nagyon hamar elfogytak, akár fél-egy perc alatt is, ezzel kapcsolatban egyébként jelenleg folytat eljárást a Gazdasági Versenyhivatal az eMAG-gal szemben, ugyanis – hívta föl a figyelmet Kollár Kinga –

a kereskedőnek a korábbi tapasztalatai alapján a várható érdeklődésnek megfelelő mennyiségű készletet kellene tartania.

Mostanában egy újszerű magatartás, hogy a webshopok egyre gyakrabban helyeznek el felugró, sürgető üzeneteket a fogyasztók számára, például: "Ez egy nagyon népszerű termék, jelenleg 20 másik vásárló nézi…", tehát olyan állításokat, amivel próbálják siettetni a fogyasztói döntés meghozatalát. A gond ezzel az, hogy rendszerint algoritmusok alapján jelennek meg és nem tükrözik a valóságot, megtévesztve a fogyasztókat. Így a magyar jog szerint ez is kifogásolható gyakorlat – értett egyet a GVH munkatársa, hozzáfűzve, ilyen típusú eljárást is folytatnak momentán, hiszen ez egyfajta

pszichés nyomásgyakorlást jelent a fogyasztókra, ami a fogyasztóvédelmi törvény szerint tilos.

A gyakorlat egyébként azt mutatja, hogy a panaszosok általában a megfelelő esetben találják meg a Gazdasági Versenyhivatalt, amihez egyébként akkor érdemes fordulni, hogyha a fogyaszt olyan jellegű magatartással szembesül, ami kihat az egész piacra. A GVH egyébként tipikusan a nagy webáruházakkal kapcsolatos panaszokat kapja, tette hozzá a szóvivő.

A Gazdasági Versenyhivatal a nemrégiben beérkezett panaszok nagy részét jelenleg még vizsgálja, hogy szükséges-e valamelyikben – a bejelentett magatartás alapján – tényleges versenyfelügyeleti eljárást indítaniuk, mindazonáltal a Black Friday akciók kapcsán két eljárásuk már folyamatban van, egyik az eMAG, a másik az Alza.hu ellen, ismételte meg.

Az eljárás alá vontakra a kiszabható legnagyobb bírság az előző évi nettó árbevételük 10 százaléka lehet, ami már egy jelentős összeg, illetve magatartástól is el tud tiltani a Gazdasági Versenyhivatal – tette hozzá Kollár Kinga –, tehát megtilthatja, hogy a jövőben ismét elkövesse a kereskedő azt, amiért megbüntették.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Eljárás az eMAG és Alza ellen – Kollár Kinga szóvivő, GVH
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást