Nyitókép: MTI Fotó: Balogh Zoltán

Sürgős felújítást követel a Duna medre

Infostart
2019. november 28. 14:45
A Duna hajózhatóságának javítására keresnek kivitelezőket. A munka 2022 és 2025 között zajlana.

Újabb lépésen, egy társadalmi szervezetekkel való egyeztetésen van túl a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), amely 2016-ban látott hozzá a Duna hajózhatóságát javító projekt előkészítéséhez. A mintegy 43 beavatkozási pontot tartalmazó beruházástól várható víz­mély­ségnövelés és ha­józ­ha­tó­ság­javulás azonban sajnos csak ideiglenes megoldás, a végleges megoldás a duzzasztás – áll a Magyar Dunai Kikötők Szövetségének összefoglalójában, amelyet a Világgazdaság közölt.

A konzorcium 2019 tavaszán és nyarán felmérte a kérdéses területeken a meder morfológiáját, mintát vett a mederanyagból, és biológiai állapotfelvételt is végzett. Elkészült az elektronikus 2D- és 3D-modell is, valamint elvégezték a kisminta-kísérleteket, és feldolgozták az eredményeit.

A Duna medrének állapota hajózhatósági szempontból igen rossz. Évtizedek óta nem volt mederkarbantartás a Duna hazai szakaszán, a hajózható napok száma 250 alá esett, ezért a hajózást akadályozó szűkületek és feltöltődött mederszakaszok korrekciója szükséges.

A korábbi felmérések szerint Szob és a déli országhatár között 31 helyszínen, összesen csaknem 52 kilométeren kell beavatkozni a hajózhatóság javítása érdekében, egyúttal a vízgazdálkodás, a környezet- és természetvédelem követelményeit is kielégítő módon.