Nyitókép: markamonitor.hu

Húszmilliós bírság a 10 százalékos borravaló miatt

Infostart
2019. november 20. 16:21
Megengedhetetlen pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra a 10 százalékos borravaló-alapbeállítás - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A HelloPay Zrt. termináljaival 2016-tól találkozhatnak a fogyasztók, főleg fesztiválokon, vásárokon és vendéglátóhelyeken. A terminál a különböző szolgáltatásokért fizetendő díjhoz automatikusan adja hozzá az összeg 10 százalékának megfelelő borravalót, ha azt a fogyasztó aktívan nem módosítja, vagy nem törli a fizetési folyamat vége előtt megjelenő „borravalócsúszka” segítségével.

A GVH úgy véli, hogy

a terminál működési módja jelentősen korlátozhatja a fogyasztói döntést a 10 százalékos borravaló automatikus, elvárásként történő megjelenítésével,

különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (kommunikációs nehézségek, időnyomás, zaj, tömeg stb.) között: a gép ilyen beállítása döntést hoz a vásárló helyett a borravaló fizetésének szándékáról, és meghatározza a mértékét is.

A versenyhivatal eltiltotta a jogsértő magatartástól a vállalkozást, amelynek így módosítania kell a termináljain látható tájékoztatást:

a fejlesztéseket követő átállás után nem alkalmazhatja alapbeállításként a 10 százalékos borravalómértéket.

A GVH a jogsértés miatt 20 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást. A bírság mértékét növelő körülményként vette figyelembe, hogy a szolgáltatás újszerű, a gyakorlat pedig széles fogyasztói kört érinthetett éveken keresztül. Enyhítő körülmény volt azonban, hogy a vállalkozás már intézkedéseket tett vizsgált gyakorlatának átfogó módosítására, valamint hogy egyes rendezvényeken kiegészítő tájékoztatásokat tett közzé a terminál működéséről.