Nyitókép: pixabay.com

Új körgyűrű: határmenti gyorsforgalmi út jöhet létre

Infostart
2019. március 4. 11:44
Kicsit tehermentesítheti az M0-st, így a nem budapesti célú járművek számára kínál új alternatívát a nyugati, déli és keleti határ mentén épülő gyűrű.

Tervezési fázisban van az M9-es Zalaegerszeget elkerülő szakasza, az út azonban nem a semmibe vezet majd, a múlt héten napvilágot látott Versenyképességi programból kiderül, hogy az út Pécs felé továbbmegy, amivel létrejöhet egy, a nyugati, a déli és a keleti határral párhuzamos gyűrű - írja a Magyar Nemzet.

A napokban módosították a kivitelező tervezőirodák szerződését, amely az M9-es gyorsforgalmi út Vasvár M8-as autóút és a 8-as főút csomópontja, illetve a Zalaegerszeget az M7-es sztrádához kapcsoló M76-os végpontja közötti szakasz engedélyezési terveinek elkészítéséről szól. A tervezendő 38 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakasz kétszer két forgalmi sávos, az útvonal része a TEN-T európai nemzetközi közlekedési hálózatnak.

Előreláthatóan a Zalaegerszeget elkerülő, az M76-ost folytató rész valósulhat meg először négysávos autóútként. Az új szakasz az M8-asra vezeti majd a forgalmat, amely kétszer egy sávon, a településeket elkerülve éri el az osztrák határt Szentgotthárd mellett.

Eközben előkészítik az M9-es további szakaszait, legalábbis ez derült ki a napokban nyilvánosságra hozott, a pénzügyi és az innovációs tárca által jegyzett Versenyképességi programból.

Az M9-es autópálya dunántúli nyomvonala, azaz a

Kőszeg–Szombathely–Körmend–Zalaegerszeg–Nagykanizsa–Kaposvár–Pécs–Szekszárd

útvonal a régió nagyobb városainak biztosítaná a bekapcsolódást a nemzetközi gazdasági vérkeringésbe.

A korábbi M9-es nyomvonalának tervei Pécset nem érintették, az új szerint viszont bekapcsolódik Pécs.

Az M9-es keleti irányú folytatása még nem végleges. Az országos rendezési tervben a szekszárdi híd felé jelölték ki a nyomvonalat, azonban időközben a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kiírta a közbeszerzési pályázatot a mohácsi Duna-híd kiviteli terveinek elkészítésére. A hídon keresztül vezet majd a Pécs–Szeged közötti gyorsforgalmi út.

Emellett a Tisza-parti városnál találkozik majd a meglévő M5-ös és M43-as sztrádával az M9-es és a ma még csak tervezett Szeged–Debrecen útvonal.

A Debrecen–Békéscsaba szakaszon belül a Debrecen–Berettyóújfalu (M35-ös) már megépült mintegy harminc kilométeren.

Az M9-es a Budapest központú, sugaras gyorsforgalmi úthálózat oldására építendő, gyűrű irányú úthálózati elem. Az M8-as mellett az a gyorsforgalmi út, amely nem a fővárosból indul, hanem az országhatárral párhuzamosan, nagy félkörben karolja át az országot. Az M0-st is részben tehermentesítheti.