Nyitókép: Pixabay

Nehéz helyzetbe kerül sok magyar dízelautó-tulajdonos

Infostart
2018. december 4. 13:06
Kétmillió forintot követelne autónként a Volkswagen dízelbotrányában érintett magyar autósok pertársasága, az importőr szerint azonban egy szoftverfrissítés is megoldja a problémákat.

A jövő év második felében kezdődhet meg a károsult magyar autótulajdonosok és a Volkswagen konszern közötti kárpótlási per. Átlagosan kétmillió forint lehetne az alapja annak a kártérítésnek, amely a Volkswagen dízelbotrányában érintett hazai autótulajdonosoknak járna a károsultak érdek-képviseletére alakuló pertársaság szerint - írja a Világgazdaság. Eddig több mint 300-an vették fel a kapcsolatot a pertársasággal, az adatok feldolgozása zajlik. A károsultak jelentkezését továbbra is várják, a per a jövő év második felében indulhat meg.

A pertársaság szerint Magyarországra mintegy ötvenezer olyan autót hoztak be, amely a környezetvédelmi besorolása szerint tetemes adókedvezményben részesült, miközben a valóságban az engedélyezetthez képest negyvenszeres károsanyag-kibocsátást produkált. Azt egyelőre titokban tartják, hogy a pertársaság alperesként kit jelöl meg.

A Volkswagen által felkínált szoftverfrissítéses javítási megoldást nem fogadják el, mert szerintük erről a német hatóságok is kimondták, hogy semmiféle javulást nem eredményez.

A Volkswagen csoport magyarországi importőre, a Porsche Hungaria Kft. szerint viszont az EA 189 kódú dízelmotorok javítására vonatkozó

konkrét műszaki intézkedéseket a német Szövetségi Közlekedési Hatóság teljes mértékben jóváhagyta, azt a magyar közlekedési hatóság is támogatja.

A javítás eredményeképpen a károsanyag-kibocsátás olyan szintre csökken, amely teljes mértékben megfelel az előírt korlátoknak. A beavatkozás nem vezet a motorteljesítmény, az üzemanyag-felhasználás, a CO2-kibocsátás vagy a forgatónyomaték romlásához. A zajkibocsátás változatlan marad, nem módosul a környezetvédelmi besorolás sem.

Az importőr szerint a magyar ügyfelek száma 35-40 ezerre tehető, szemben a pertársaság által becsült 50 ezres darabszámmal, amely a cég szerint túlzó. A visszahívási akció teljesülése idehaza meghaladja a 75 százalékos készültséget. A még hezitálóknak is javasolják a szoftverfrissítés mielőbbi elvégeztetését, ugyanis nem zárható ki, hogy ennek hiányában a hatóságok a későbbiekben korlátozhatják a gépjármű használatát.